De Slet van 6VWO S01E08 – Gotcha! (nabespreking)

Allereerst: wraakporno en slut-shaming zijn zeer serieuze problemen. Ze ruïneren en kosten levens. Overkomt het jou of ken je iemand waar het bij gebeurt? Op https://www.helpwanted.nl kan je melding maken of chatten voor advies. Aangifte doen kan via https://www.meldknop.nl/seks/wraakporno/
Twee: een serie is een teamsport als er ooit een was. Ik kan nergens alleen credit voornemen en mijn dank gaat daarom uit naar de fenomenale cast, regisseur David Cocheret en de indrukwekkende crew en productie die van De Slet van 6VWO iets prachtigs hebben gemaakt.
Heb je de aflevering nog niet bekeken, doe dat dan hier!
Hier gaan we! Laura’s ergste nachtmerrie (haar vader die haar seksualiteit afkeurt) is waar en dit is wel een beetje de kern van haar onderdrukking. Vanaf het begin heeft ze dingen ge(probeert te)laten niet omdat ze niet wilde chatten met Mitchell of eerlijk wilde zijn met haar vader, maar omdat ze bang was voor afwijzing. Vond het daarom ook belangrijk dat die angsten bevestigd werden. Het ziet niet in haar hoofd, haar vader kijkt écht op haar neer omdat ze “zichzelf heeft laten vernederen”. De prestatiedruk van school sijpelt ook door dit gesprek. Als je het leest als bredere kritiek hoe ouders meer geven om cijfers dan om de mentale welzijn van hun kinderen dan mag dat. Het gaat vooral om hoe Laura nu veranderd is. Was dit in E01 gebeurd dan had ze lijdzaam zijn bevelen opgevolgd. Maar dit is niet die Laura meer. Dus ze staat op en verwerpt de notie dat ze een “slet” is en neemt heft in eigen hand.
vlcsnap-2017-11-09-12h53m50s241
Ik geloof heilig in de kracht van muziek en ben zo zo blij en dankbaar dat regisseur David Cocheret daar dubbel en dwars op ingezet heeft. Pink’s ‘What About Us’ is een perfecte theme song en de zin “we can see in the dark” kan niet beter getimed zijn met Laura die nu niet meer naar haar spiegelbeeld kijkt maar naar de wereld door een raam. She stood up against patriarchy and can see now (and because of it can finally catch the stalker).
De Slet van 6VWO heeft als vanzelfsprekend thema ‘macht’ vanwege het dader/slachtoffer aspect. Laura maneuvreert door de machtsstructuren van haar middelbare schoolleven om haar dader te verslaan. Nu is macht vrij moeilijk om invoelbaar te maken want het is geen concreet object. Hoe ga je een verhaal maken over machtsverhouding tussen dader en slachtoffer zonder belerend te zijn over de juiste manier van aanpak terwijl die er niet is? Exactly. Dus daarom richtte ik me op vertrouwen. Wie we vertrouwen en geloven is inherent gekoppeld aan macht. Niet zo zeer ‘wie kan je vertrouwen?’ want dat is een misvatting als we kijken naar statistieken die zeggen dat 80% van seksueel misbruikers iemand is die het slachtoffer kent. Mensen maken misbruik van je vertrouwen en dat kan jij niet weten. Dus eerder: ‘wie kan je SOWIESO niet vertrouwen?’. Dat is wat Raj hier vraagt als ze zegt “wie wist er van de video?’ Impliect is het ‘wie wist het en wantrouw je?’.
vlcsnap-2017-11-09-12h58m30s728
Love ook hoe praktisch ze ingesteld is. Wie heeft de tijd. Maar even terug naar we hoe hier zijn gekomen. De serie die we net hebben gezien is Laura die bij iedereen geconfronteerd wordt of ze te vertrouwen zijn of niet en daarin is macht verweven. Ze probeert haar vader toe te vertrouwen maar kan het niet. Van der Sanden komt op haar af maar leest haar de les. Ze vertrouwt op Rector Kempman maar die is helemaal niet aan haar kant. In E02 vertrouwt ze er op dat Mitchell nooit de foto zou versturen en wordt meteen met de neus op de feiten gedrukt. Dat ze hem nu vertrouwd komt door de valse beschuldiging en zijn bekentenis achteraf. Cirkeltje rond.
Raj is de enige die ze vanaf het begin vertrouwde maar het duurde even voor ze haar toeliet en zelfs toen wees Laura haar af vlak voor haar afspraak. Daar komt ze nu op terug door Raj alsnog te betrekken bij Missie 2.0. Dan Ramona, waar de serie wel op gebouwd is. In de status quo was er dus een vriendschap en die brokkelde af toen Laura’s angst voor haar vaders afwijzing toenam. Under patriarchy girls are taught to compete en solidariteit, dat Ramona belichaamd, was niet vanzelfsprekend. Dus wees ze Ramona niet alleen af, maar ze veroordeelde haar en distantieert zich. In E07 bewees Ramona – in haar us against the world speech – dat ze er wel degelijk onvoorwaardelijk voor Laura is. Dat wordt nu voor de laatste keer getoetst.
vlcsnap-2017-11-09-13h11m14s538
Mysteries zijn moeilijk man. Ik ben nooit een echte misdaad liefhebber geweest omdat ik alle afleveringen van Baantjer én CSI heb gezien en dan is er weinig nog toe te voegen aan het genre. Maar de whodunnit verweven met slut shaming intrigeerde me. Echter: hoe doe je een goeie ontknoping? I still don’t know. De ‘wie wist er van de video’ vraag is erg opportunistisch van mij want er is geen enkele reden om aan te nemen dat de dader bekend zou maken van de video te weten. Don’t ask questions pls. Toch, voor mij werd het – mede om geen heldere manier aan te wijzen hoe je een dader zou kunnen vinden – vrij snel duidelijk dat de resolutie zou liggen in wie Laura wél zou kunnen vertrouwen. Dus toen kwam het concept van Ramona’s roddelen naar boven.
Roddelen is sowieso een aspect geassocieerd met vrouwen – onterecht, zoals we in de volgende scène gaan zien – maar door Ramona op te zetten als iemand die alles weet en veel praat speel je in op de associatie van mensen. Laura gaat er dus vanuit dat wanneer Jack in E04 vertelt dat Ramona hem heeft verteld van de video, ondanks dat Laura expliciet tegen Ramona zei in E03 het aan niemand door te vertellen, dat hij de waarheid spreekt en Ramona niet. Nu is ze zover dat ze Ramona wél op haar woord gelooft en dat is de key.
Even tussendoor: ik ben opgegroeid met One Tree Hill en 90210 en daarin is best friend kisses the boyfriend een plot dat seizoenen lang wordt uitgemolken. Ik wilde daarom het cliché vermijden door zowel Laura als Ramona hogere prioriteiten te hebben. Ja, Jack zoende met Laura en heeft Ramona gedumpt voor haar. Ja dat schuurt. Maar daar hebben ze nu even geen tijd voor. Ze willen liever samen werken om een groter probleem aan te pakken dus de stilte als Jack’s naam valt is precies dat. It’s still there, it hurts, maar you know, bigger things. (Stof voor S2!) Ook dat Laura zover is dat ze Ramona vergeeft ondanks dat ze dénkt dat Ramona haar vertrouwen heeft gebroken. Process.
Dan de kwestie: JA MAAR DAN HAD LAURA HET TOCH GEWOON KUNNEN VRAGEN AAN RAMONA?? Jup! Dat is very much de kern van het verhaal. Als Laura na Jack’s getuigenis naar Ramona was gestapt om haar te confronteren dan was het verhaal écht voorbij geweest in E05. Maar dat deed ze niet. WANT ZE VERTROUWDE NOG OP MACHT. Ze vertrouwde Jack op haar woord, ze vertrouwde dat Mitchell de dader was en dat het voorbij was. Ze ging alleen verder. Laura moest nog leren dat ze haar mede-meiden kon vertrouwen en samen sterker stond (dat zijn E06 en E07). Ook in E07 vraagt Ramona – deels geïmproviseerd dus kan niet alle credit nemen – tot twee maal toe naar wat Laura bedoelt met “ook” en “weer”. Ook momenten dat Laura over Jack had kunnen beginnen but she didn’t. Again, dat is geen schuld van haar maar een afbeelding hoe macht werkt. Zeker onder druk. Jack heeft het zo gemanipuleerd dat hij bouwde op de verdeling tussen Ramona en Laura (E04, E05). Hij sleepte Laura mee in Ramona egocentrisch afschilderen. Als de kijker daar in mee ging dan heeft Jack (en dus macht) gewerkt. Maar de vriendschap overwon en daardoor kunnen ze nu in E08 er achter komen wie het gedaan heeft.
Thesis. Antithesis. Synthesis.
Also there are two types of boys:

All the ways you could have known it was Jack:

Dan is er nog de kwestie van hoe wij als kijker het hadden kunnen weten. Well I don’t know about that, maar er zijn wel hints door het plot heen. Ik ging hier duidelijk voor de Game of Thrones manier. Minder raden tijdens het kijken (dat doen kijkers sowieso wel) en meer achteraf pas inzien waarom. Jack = entitlement. Let’s go!
– In E01 vraagt Ramona Jack toenadering te zoeken tot Laura en dit doet hij niet. Waarom geloven we dan in E04 dat hij toenadering zoekt tot Laura op verzoek van Ramona?
– In E01 leren we dat er een kerstbal incident was en in E04 leren we dat Laura Jack daar heeft afgewezen. Dit is de kern motivatie voor Jack. Echter, Laura terugkrijgen was nooit een issue – want hij had Ramona en zoals in E01 wordt established: Laura date nauwelijks. Tót Mitchell de foto doorstuurt en Jack opeens concurrentie blijkt te hebben. Dan verstuurt hij de hack naar Laura. (Er was een oud idee dat Jack Mitchell ook aanstuurde om naar Laura’s huis te gaan maar that was unnecessarily complicated. Hij kreeg gewoon geluk dat Laura de malware installeerde vlak voor ze sexy time ging doen met M: AGAIN DON’T ASK QUESTIONS PLS).
– In E04 bedenkt Ramona zich en draait zich om in medelijden. Dit is toenadering. Waarom geloven we Jack einde E04 als hij zegt dat Ramona Laura niet wil spreken?
– In E02 en E05 blijkt dat Mitchell inderdaad Laura’s foto heeft doorgestuurd maar niet per se aan de hele school. Hij heeft geen Informatica on screen, Jack wel (E05) en we kunnen dus aannemen dat de persoon naar wie hij het gestuurd heeft Jack is en dat Jack de foto heeft doorgestuurd.
– In E05 blijkt Mitchell degene te zijn die de foto’s komt ophalen maar zoals Mitchell zelf getuigd is hij simpelweg opgezet. Dit klopt. Jack’s doel was niet alleen om Laura af te troggelen maar om haar voor zich te winnen. Door zijn hulp aan te bieden had hij daar betere kans op dan om de foto’s op te halen. Hij gebruikte Laura’s voorwaardes als middel om dichter bij haar te komen en Mitchell – zijn rivaal voor Laura – verdacht te maken.
– In E05 wijst Laura Jack af voor de tweede keer. Als ze dit niet had gedaan was het stalken gestopt (maar Laura leerde haar grenzen). Dit drijft Jack om door te gaan tot seksueel geweld.
– In E06 blijkt Van der Sanden óók gehacked te zijn als valse beschuldiging. Waarom zou Jack dit doen? In E04 vertelt hij dat hij genaaid wordt met slechte cijfers. Hieruit kan je opmaken dat A) Jack zichzelf in ieder geval goed genoeg vindt in Informatica dat hij die cijfers niet verdiend en B) dat hij wroeging heeft met Van der Sanden.
De locker-room scène is voornamelijk geïmproviseerd maar Bruno doet het zó goed. Het is redelijk casual – geroddel! – en in ieder geval very much zoals het bij mij op school. Mini banga lijst en duidelijk dat hij Laura altijd op nr. 1 had vanwege zijn beeld van haar. Dat Laura nu binnen komt en hem gelijk geeft over zijn miskenning door Ramona is basically porn voor hem. Vanuit Laura is het de truc haar vrouwelijkheid (zie E06), misleiding (E05), wat Jack raakt (E05) en haar stalkers middel (Siri, E07) in één keer te gebruiken tegen hem. Lessons Learned. Ook spiegel met Ramona die Mitchell confronteert met geweld in E02 (Arya) en Laura die het nu op haar manier  doet (misleiding = Sansa Stark of Winterfell).
vlcsnap-2017-11-09-13h31m27s557
I LOVE Lisa’s grote ogen en brutale knik als Jack knapt na nog een afwijzing. Hopelijk herkenbaar voor iedereen die ooit een jongen heeft afgewezen die vervolgens 180 graden van persoonlijkheid veranderd. Jack voelde zich toe-geeigend tot Laura en die machtsverhouding is de basis voor het hele afpers gebeuren. Laura doorbreekt die macht – dankzij haar twee vriendinnen.
PS: de “geen enkel meisje meer” is deels een verwijzing naar een van de iconic GTST momenten waardoor ik überhaupt scripts wilde schrijven. Als Babette Ludo vertelt dat Janine de “laatste vrouw voor jou” is.
“Men are afraid women will laugh at them. Women are afraid men will kill them.” – Margeret Atwood.
Een finale waar iedereen Jack uitlacht was mooi meegenomen. De Revenge of the Sluts is een verwijzing naar ‘Revenge of the Nerds’ wat jonge mannen everywhere empowerde om het nerd stigma te omarmen. Revolutionair. Laura mag dan het slet label verwerpen, er is absoluut niets mis met meiden die dat niet doen.
Fun fact: regisseur David vroeg welke muziek ik wilde. Ik zei: alles behalve Imagine Dragons. Oeps. Die had ie als hoofdmuziek. Haha maar werkt als een tierelier. Kleine redemptions voor Mitchell en van der Sanden.
And thus life returns to normal maar drie jonge single vrouwen hebben elkaar gevonden ONDANKS mannen. Ik zeg single omdat tienerdrama’s er op gestoeld lijken dat romance het enige is wat meisjes bezig houdt en dat is iets wat ik nooit heb kunnen verifiëren in mijn omgeving. Dus men are trash, who needs ’em. Deze slomo gives me LIFE. Die hairflip van Raj/Quinsy. Dat haar van Laura/Lisa. Hell. Yes. #FeelTheThunder
vlcsnap-2017-11-09-13h41m16s197
Dit beeld van drie jonge vrouwen die victorieus lopen na een hele lange strijd. Ja, daarom wil ik TV maken. Dank voor het kijken allemaal! ♥
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s