Game of Thrones S07E07 – The Dragon and the Wolf (nabespreking)

Waar houd jij van? Je houdt waarschijnlijk van Game of Thrones maar houd je er meer van dan van je broer? Je moeder? Zou jij er half vijf voor op staan alleen zodat je even almachtig kan voelen in het middelmatige bestaan dat je leidt en ’s middags tijdens een werkmeeting in slaap valt terwijl je vrienden appen dat ze niet meer met je om kan gaan want het enige waar je nog over praat is Game of Thrones? Houden van is keuzes maken is mijn punt en de seizoen zeven finale ging geheel om liefde. Laten we er over praten! Maar niet te enthousiast want ik ben echt doodmoe waarom doe ik dit
Voor een seizoensfinale was The Dragon and the Wolf best saai? Er gebeurde vrij weinig?
vlcsnap-4431165
Dus laten we het hebben over…
vlcsnap-4431137
PIEMELS! Op een schaal van één tot Tormund hoeveel houd jij van piemels? Houden van is misschien overdreven maar iig is het waarderen er van een problematisch iets.Game of Thrones vertoont een patriarchale samenleving waar het hebben van een piemel automatisch macht toegeschreven wordt en iedereen zonder piemel leert te emanciperen van die wereld. Piemels zijn pretty much de reden zijn dat je dood gaat. Piemels zuigen! Deze dudes waren het er niet over eens.
vlcsnap-4431138
QUICK RECAP: Cersei heeft iedereen uitgenodigd voor haar verjaardag/slasher party en iedereen behalve Sansa komt ook echt opdagen. Dit is veruit de grootste verzameling karakters sinds The Lion and the Rose en toen ging een super belangrijk karakter dood.
vlcsnap-4431169
IK WAS PRETTY WORRIED ABOUT EVERYONE. Ik hou van Game of Thrones omdat het met Ned’s dood een traumatisch niveau van “iedereen kan dood” heeft opgegooid. Wat je verwacht is niet wat er gebeurt. Enter some random white dude die nu komt vertellen dat Jon, Daenerys, Arya, Bran en Tyrion veilig zijn maar dat doet er niet toe. Dat is rationeel. Emotioneel staat ALLES nog op losse schroeven en ik had persoonlijk een behoorlijke angstaanval toen iedereen bij elkaar was. Mijn hobby’s zijn zo gezond. Ik was niet de enige die zich zorgen maakte om dit optreden.
vlcsnap-4431142
Er gebeurde heel veel. Brienne zag The Hound weer en ze waren het er over eens dat Arya geen bescherming nodig had. Vrouwen kunnen zichzelf redden! *pretends to be shocked but is also kinda actually shocked more on that later* Deze guy wilde zijn piemel weer leven geven.
vlcsnap-4431140
Kijk, zonder de spanning dat Game of Thrones letterlijk iedereen gaat uitmoorden is de Dragon Pit best een saaie scène. Tyrion probeert te praten over I don’t know piemels probably en Jon voelde zich genoodzaakt eerlijk te zijn want Stark. Euron is een lul. Daenerys kwam aan op een draak. Cersei was NIET onder de indruk.
vlcsnap-4431141
Dit ging vooral om The One Ring die een groepje klootzakken hadden mee terug genomen uit Mordor en ik gilde bij Cersei’s hoofd.
vlcsnap-4431143
Persoonlijk had ik haar al drie afleveringen terug afgeschreven maar onze Queen is nog steeds going strong. Als het gaat om wat je wil, niet wat je verwacht als kijker, dan is het toch de moord en doodslag. Je wíl de spanning, je wíl dat je favorieten dood gaan. Daarom kijk je. En als scènes dan eindigen met een twee afleveringen build up en iedereen leeft nog… tja. DIT IS DE SEIZOEN ZEVEN FINALE PEOPLE wie heeft de tijd
vlcsnap-4431144
Gelukkig kwam er toen het beste goedmakertje ever want Cersei en Tyrion werden geruineerd. Ja, dat lees je goed. Mensen, de Dinklage/Heady scenes zijn veruit de beste die de serie ooit gedaan heeft, al dan niet TV als geheel. Ze zijn zo geladen, zo schokkend in hun banaliteit dat het moeilijk te overtreffen was. En ja hoor, deze scène tussen deze twee grootheden was één en al vuur. Alles passeerde de revue en het bleek maar weer hoe zeer deze twee aan elkaar gewaagd zijn. Alleen, Cersei had nu een zwakte en Tyrion zag er een kans in.
vlcsnap-4431146
Ondertussen keek ik weer Glee en gingen Finn en Quinn bijna zoenen.
vlcsnap-4431147
Nee even serieus, ik hou NIET van de schrijvers dat ze dit ship laten varen maar ik voelde oprecht chemie tussen de acteurs. Ik gun het Daenerys om een Jon te vinden en ik gun Jon mij dus dit was all kinds of cute. Ik was verkocht dat dit twee kids zijn die veel te belangrijke problemen hebben en ondertussen hopeloos verliefd werden. Damnit.
Gelukkig kwam de MVP om de boel op te vrolijken.
vlcsnap-4431148
Winterfell
OMG mensen at this point wachtte ik echt op dooie mensen en ik was ZO bang dat Sansa écht overstag ging. Zeg maar, ik heb rationeel beredeneerd dat ze het niet is dus dan verwacht ik dat GoT het me afneemt. Zie je deze mindfuck? Alles was awful en des te meer voor Sansa zelf.
vlcsnap-4431150
vlcsnap-4431149
Dragonstone
Ik hield legitimately van dit gesprek tussen Théon en Jon. Théon is me I am Théon en we kijken altijd op naar de Jons in ons leven.
vlcsnap-4431151
vlcsnap-4431152
Het stuk over de invloed die Ned had, alleen al omdat ik geloof dat Ned oprecht om Théon gaf, raakte zo erg. Je hoeft niet te kiezen tussen wie je bent als je weet van wie je houdt. Tijd voor reperations Théon. Het gevecht daarna was AMAZING. Ik lachte zo hard hoe Théon het won. Literally me in een gay sauna als de dertigste persoon me probeert te versieren.
vlcsnap-4431153
Winterfell
MAAR OH MY FUCKING GOD TOEN KWAM HET BESTE OP DE HELE WERELD IK BEN ZO ENTHOUSIAST WAAR HEB IK DIT AAN VERDIEND O JA IK HEB VERSCHILLENDE FAMILIELEDEN OPGEOFFERD AAN DE LORD OF LIGHT ZODAT DIT GING GEBEUREN WANT SANSA EN ARYAAAAAAAA. Maar eerst was inspiratie.
vlcsnap-4431156
Ja, dus een beetje 50% van alle dialoog tussen Sansa en Arya sloeg nergens op achteraf maar ik had oprecht zo’n HYPE in me toen Arya naar de 50 man om haar heen keek en niet onder de indruk was.
vlcsnap-4431157
Misschien Sansa zelfs ook. Maar het maakt allemaal niet uit want het meest glorieuze moment in mijn leven kwam en SANSA DRAGGDE LITTLEFINGER. Heb een paar voetnoten bij hoe Sansa nu op eens alle details wist en waarom niemand hier vraagtekens bij stelde (plot device Brann probs) maar WHO CARES. He was DONE.
vlcsnap-4431158
vlcsnap-4431159
En in het mooiste één tweetje in de geschiedenis van honkbal (daar is die term toch van) gaf Sansa 0 fucks en was Arya zo lief om het door te geven. MENSEN IK KAN WEL JANKEN HOE TOF WAS DIT. Was het voorspelbaar as fuck? Was het onnodig gecompliceerd? WAAROM STEL JE DIT SOORT VRAGEN ALS JE GEWOON KAN GENIETEN VAN DE SHEER AWESOMENESS DAT IS THE STARK SISTERS SHOW. Also nee want de thematiek dat ze van hun ouders – Neds rigide familiebewustzijn en Catelyns fout daar in – moeten leren is echt fucking mooi (altho still sexist?). Geef precies niets meer om wat dan ook behalve 30 seizoenen van dit please. #blessed #born #mybabiesareQUEENS
King’s Landing
In het zuiden van het land ging het minder goed met geschwesters (waarom is hier in Nederland geen gender neutraal woord voor, ugh ons) want Cersei had natuurlijk de boel belazerd. Persoonlijk vond ik het jammer dat er niemand dood ging maar aan de andere kant was het mooi dat Cersei deze aflevering twee maal de keuze kreeg of ze haar broer wilde vermoorden en het twee maal niet deed. In S8 zullen we terugkijken op deze finale als het moment waarop de fatale keuzes gemaakt worden, vaak in de naam der liefde. Het geeft aan dat ze wel degelijk van hen houdt, al is het in de trend van familie, en dat letterlijk alle fans en Tyrion haar tekort doen. Also: ik ben 100% klaar met Tyrion en zijn onderschatting van Cersei. Vroeger vond iedereen het cute want hij kon sarcastisch praten maar het hele “Still makes me smarter than you” is nu bewezen onzin. Tyrion weet niets anders had hij haar nooit vertrouwd en Cersei weet alles, y’all trash. LONG LIVE ZA QUEEN
vlcsnap-4431160
A Ship
Bran en Sam kwamen achter Jons wettelijke status en dat was pretty cool (yeey voor de terugkeer van de actrice van Lyanna. Hoe zij in 1 scene mijn hart heeft veroverd weet niemand maar ben blij dat we Lyanna ook een keer blij zien). Maar OH MY GOD GELUKKIG IS ZE DOOD WANT HAAR ZOON BANGT NU HAAR SCHOONZUS. Ik heb gewoon geen woorden hiervoor. Als het bij het deur ding gebleven was, a la, maar waarom moeten wij als kijkers zien hoe deze geile tieners er op gaan? Wat probeert de serie te zeggen? #LoveWins? Oh ja even de vermoorden gays en opgesloten panseksuele vrouw laten weten. Nee, “cis hets die incest plegen DAT is pas liefde.” – een serie in 2017
vlcsnap-4431161
Anyway. Het plotmatige doel moge duidelijk zijn. Jon, na Ygritte, kiest voor liefde boven duty. Daenerys, na Drogo, kiest een man boven onafhankelijk zijn. Dat ze wel degelijk beiden hiervoor kiezen werd pijnlijk duidelijk uit de beslissingsscène met z’n allen. Deze kids wilde bonen for real.
vlcsnap-4431170
Natuurlijk wordt ze zwanger. Natuurlijk komt er conflict. Maar waarom. Vertel me wat het thematische doel is om twee uit incest geboren rechtmatige babies te hebben? Oké het is duidelijk dat Jon wel een piemel heeft en daarmee denkt en dat wordt zijn en Daenerys’ fatale keuze is. UGH screw thematics. Serieus ik was nu wel als Tyrion en ik checkte uit.
vlcsnap-4431162
Veel mensen vragen zich af wat zijn blik betekende en voor mij was het dat hij vandaag wéér koos voor duty boven de liefde van zijn familie, na een levenlang Jaime en Cersei te hebben die verliefd waren op elkaar. Nu is hij bij Jon en Daenerys die óók verliefd zijn en weer grijpt Tyrion mis. Ja, dan heb je duty, maar geen liefde. Sad little man.
Winterfell
JK WANT M’N BAE’S WAREN ER WEER. De S6 finale was een rollercoaster qua gebeurtenissen en dit was het vooral omdat ik gewoon niet kan geloven dat hetgeen waar ik al 7 seizoenen op wacht eindelijk gebeurt: de Stark zussen houden van elkaar en vullen elkaar aan. Het klinkt vreemd maar dit is waarom ik van televisie houd. Oprecht tot mijn oren verliefd ben. Na jaren krijg je een pay-off die karakters eer aan doet en wat mij betreft is het beste liefdesverhaal van Game of Thrones Sansa en Arya die elkaar PLATONISCH lief hebben. (kan niet geloven dat ik die disclaimer er bij moet doen).
vlcsnap-4431164
Eastwatch
We houden van onvoorspelbaarheid en wat dat betreft was de seizoensfinale van #GoTS7 misschien wel de meest teleurstellende ooit. Alle voorspelbare vakjes werden ingekleurd en ja, de draak die de muur klein maakt is dan echt geen hoogtepunt wat me nieuwsgierig maakt voor Seizoen 8. Maar laat ik eerlijk met mezelf zijn: schok en dood is niet waarom ik van TV houd. Het is omdat fictieve mensen keuzes moeten maken waar je je in kan verbeelden. Incest is dat duidelijk niet. Maar een broer die zijn zus verraad voor een hoger doel, een vrouw die haar familie kiest boven haar mentale misbruiker en een broer die er voor kiest om zijn niet-ballen te gebruiken zijn zus terug te halen… ja dat soort dingen wel. In dat opzicht is The Dragon and the Wolf een ode aan de karakters waar we al 70 uur mee gespendeerd hebben en waar we nu voor een hele lange tijd afscheid van nemen aangezien iedereen fucking langzaam loopt. Je kan er voor kiezen om te richten op de slechte onderdelen waar je niets meer aan kan doen, maar mijn keuze is helder: ik houd er van.
vlcsnap-4431168
Voer voor S8:
– Jaime koos om te luisteren naar Brienne