Game of Thrones S07E06 – Beyond the Wall (nabespreking)

Er zijn weinig dingen in deze wereld waar ik zo veel van houd als Game of Thrones. Het is de beste serie die ik ooit heb gezien – wat zeg ik – het beste verhaal ooit verteld. Zo goed gestructureerd, zo krachtig in dramatiek en conflict, zo poëtisch in dialogen en genadeloos in emotie, zo helder in sociale emancipatie (onder witte mensen). Maar de kritiek dit jaar moet ik gelijk geven. Het is niet die serie meer. Toen ik klein was speelde ik met mijn knuffels en de barbiepoppen van mijn zus en maakte ik verhalen. De dieren ondersteunde hun menselijke wederhelft en af en toe kwam het tot een gevecht, afhankelijk van mijn Pokémon of Dragonball Z fascinatie van die week. Mijn zus had weinig mannenpoppen dus ook toen speelde vrouwen alle hoofdrollen. Met Beyond the Wall is Game of Thrones officieel afgedaald tot het niveau van kleine Manju die verhalen bedenkt in z’n slaapkamer. Een hoop bombarie, weinig logica en romantische chemie tussen twee wezens die als ze echt waren ABSOLUUT NIET met elkaar naar bed moeten gaan. Lees je favoriete fan fiction voor, doe er wat gay subtext bij en pak wat rust WANT DIT IS EEN NIEUWE RECAP IEDEREEN!
Beyond The Wall
De fan fiction begon al vroeg deze aflevering want Gendry vroeg hoe je warm kon blijven in het koude noorden en Tormund liet er geen gras over groeien.
vlcsnap-00157
Sowieso was het A+ voor homoseksuele subtext want Tormund kwam achter het woord “dick”.
vlcsnap-00161
Maar serieus ik kan niet met deze Brienne/Tormund flirtation. Edit: Het is geen ship want Brienne heeft letterlijk nooit interesse getoond in Tormund. He’s trash, I’m trash. Only Justine rules. Suck dick Tormund. – Iets minder dat Gendry die seksueel geweld bespreekt wordt weggelachen maar dit is Game of Thrones dus ik weet niet wat ik precies verwachtte.
Interessant thema van de aflevering was kinderen. Jorah zei dat hij zijn vader’s hart had gebroken en dat Jon daarom Longclaw moest houden. I mean sure gratis zombiedodend zwaard. Maar ook dat Jon het kon doorgeven aan zijn kids? IDK maar volgens mij had Jon GEEN zin in kids.
We projecten nogal onze eigen ervaringen op verhalen. Vanzelfsprekend ben ik altijd aangetrokken tot verhalen over adoptie. The Lion King waar Simba opgroeit bij Timon en Pumbaa, The Jungle Book waar Mowgli opgroeit bij de wolven en Baloo. Halloween waar Michael Myers wordt opgevoed door psychiaters en terugkeert om zijn oude babysitter te vermoorden. Je weet wel, herkenbare verhalen. Game of Thrones vertelt vele vergelijkbare verhalen. Met de Stark kinderen, Daenerys in Essos. Ze groeien op onder het surrogaat ouderschap van andere personages en leren zo te overleven zoals ze bij hun ouders nooit hadden gekund – en misschien ook niet hadden gehoeven. Maar die karakters voeden op hun beurt óók kinderen op. Twee pijlers deze aflevering waren Daenerys en haar kinderen en Davos, die in zowel Jon als Gendry vervangers vindt voor zijn overleden zoon. Serieus, Davos die zich op een bevroren Gendry werpt of Jon uitkleedt in bed is Absolute Dad™ Goals waar ging ik heen oja WE ZIJN IN DE END STRETCH EN MOETEN DENKEN AAN KINDEREN. Jon is dood geweest dus werken zijn zaadjes nog? (€ 5 pp afrekenen voor deze A+ subtiele manier om het over Jons ballen te hebben). Jon had al eens een surrogaat kind – Olly – en dat werd de dood van Ygritte en hemzelf. Ik vind het boeiend om na te denken wie de volgende zou zijn en waarom?
Dragonstone
Het gesprek ging verder met Tyrion die HEVIG de optie van Jon Snow en Daenerys overwoog. Like for real, iemand zei dat de serie major fan service was maar dit sloeg echt alles. HET ZIJN TANTE EN NEEF EVERYONE CALM DOWN. Daenerys was cute though. Ongeacht wat je vindt van Jaenerys, Jon is de meest sociale vriend die Daenerys ooit heeft gehad. Missandei is een goede vriendin, sure, maar daarbuiten is zelfs Tyrion – zoals deze scène bewees – geen écht vertrouwenspersoon. Nice dat ze geen tijd had voor Heroes. (Dit was de theme song voor S5) . Zoals later in de aflevering bleek heb je vrij weinig aan helden als je zelf een vrouw bent met draken.
Also haar FACE toen ze een ableist opmerking maakte, het gezicht van een ally die weet dat ze trash zijn. Screenshot. Print. Send it far and wide. I loved it so much 😭
vlcsnap-00163
Maar na twee fucking seizoenen stelde Tyrion eindelijk de vraag: hoe gaan we verder na het wiel breken? Het is een beetje de smash patriarchy / Trump Resign discussie. Wat doen we na de revolutie? Daenerys had hier GEEN tijd voor (of echt een plan voor, honestly voor de meest geschikte kandidaat is ze best incapabel om op langer termijn denken).
vlcsnap-00164
MAAR EVEN OVER VOLGENDE WEEK. Ik voorspel MAJOR Red Wedding vibes. Cersei wil mensen dood hebben en heeft The Golden Company om ze à la Tywin de oorlog te laten winnen. Tyrion zei dat ze Daenerys lang zal willen martelen eerst en daar is reden toe. Zie Septa Unella en Ellaria. Maar Tyrion is consequent fout geweest dit seizoen wat betekent dat een snelle Robb Stark dood 100% in the cards is voor onze Daenerys. IK BEN OPRECHT BEZORGD. Daenerys vroeg naar haar gebruikelijke werkwijze  – misleiding en massamoord – maar Tyrion wees dit af. Laten we samen komen om te wensen dat Daenerys naar Olenna luistert en niét naar Tyrion volgende week. Anders: RIP Busted Ally meme 2017-2017.
Later ging Tyrion Daenerys proberen over te halen als een sad groupie die naar Lowlands is geweest.
vlcsnap-00178
Eerlijk Lowlands zag er tof uit wish I was there maar also niet.
vlcsnap-00179
Winterfell
vlcsnap-00177
OMG DE SANSA/ARYA LIJN IS ALLES WAT IK OOIT WILDE IK WAS GEBOREN VOOR DEZE AFLEVERING. Zoals jullie weten ben ik een van de meest emotioneel stabiele personen die Game of Thrones gratis nabespreekt elke week. Dus dit is een grote schok maar: IK WAS NIET EMOTIONEEL STABIEL!! PEOPLEZ!! MY TWO GIRLS WERE FIGHTING en het enige wat ik wilde was hun herinneren aan de dode ouders die ze gemeen hebben – laten we wel wezen, er is niet veel meer dan dat – en weer vrolijk knuffelen in de kelders. (Well this took a turn). FOR REAL STARKS UNITE PLEAASEEE. Sansa had enkele goeie punten.
vlcsnap-00165
Maar nee. Wat we zagen was waarom ik van Game of Thrones houd. De complete, totale afbraak van twee karakters en al hun lagen. Arya versus Sansa is veruit de meeste lol die ik heb gehad met de serie sinds… oké vorige week maar TOCH. Niemand kruipt zo snel onder je nagels als je broer/zus en dit was een perfecte ontleding daarvan. Arya vertelde een verhaal over hoe Ned haar aanmoedigde tegen de regels in. Dit is een privilege dat ze had boven Sansa, die ondanks dat ze exact deed zoals Ned vroeg – stof naaien – nooit een vergelijkbare erkenning/band had met hem. “The rules were wrong” is zo’n sterke realisatie geweest voor kleine Arya. Voor haar werkte de regels nooit en dus verzet ze zich met al haar kracht. Voor Sansa wel (haar privilege boven Arya) en dus is ze altijd met de maatschappij mee gegaan. Conformist versus de Rebel. Woede versus Angst. Vuur versus IJs? Honestly er zat zo veel goeds in deze scène. Arya leest de scroll recht toe recht aan, want Arya is een rechtlijnig karakter. Catelyn las meteen Cersei’s woorden maar Arya, ondanks een leven van obsessie over Cersei, doet dat niet.
“You were stupid enough toe believe them” hakt ook in op Sansa’s zelfhaat als “stupid little girl with stupid dreams who never learns”. Die woede van Arya over Sansa’s jurk en haar is ook zo goed. Later komt terug hoe zeer Arya stiekem óók wilde conformeren maar dit nooit kon zonder zichzelf te verraden. Nu neemt ze Sansa kwaad dit wel te hebben gedaan. Maar SANSA AIN’T TAKING SHIT. “You never would have survived what I survived” IS ZO WAAR. Sansa had een Gretchen uit Mean Girls meltdown.
Arya, die nooit liegt en altijd vecht, was al dertig keer gevlucht uit Sansa’s situaties. Sansa vluchtte alleen bij hoge nood maar paste zich aan de situatie aan. Als Sansa eenmaal opmerkt dat Cersei blij zou zijn met deze ruzie raakt ze een belangrijk punt. Sansa ziet machtspellen, Arya ziet zwart/wit. Ondertussen lacht het patriarchaat zich dood. Eerder zei Sansa “I don’t know her anymore” maar dat is niet waar (ze kan dit hebben gezegd om Littlefinger te misleiden). Ze kent Arya door en door zoals Arya Sansa door en door kent. Mijn hemel. Twee ijzersterke vrouwen die lijnrecht tegenover elkaar staan. Ik geloofde het helemaal en vond het ook nodig. Sansa moet op het rechte pad gehouden worden en Arya moet groter gaan kijken. Deze zussen hebben elkaar keihard nodig en dit conflict was een prachtige proloog daarvoor. GIRL STARKS COME THROUGH (also hug pls)
Beyond the Wall
Dit is een beer voor redenen:
Vanaf hier bevond alles zich op glad ijs –  EXAGGERATED DAD LAUGHING – want Gendry ging rennen om Daenerys te halen. OM EEN RAAF TE STUREN MAY I ADD. Wat echt A) zo’n bagger plan is. Wie weet of hij de tocht alleen overleeft en B) terwijl zij dus op een rots zaten rende Gendry naar de Muur, vloog een raaf van Eastwatch naar Dragonstone en vloog Daenerys van Dragonstone naar de rots. Honestly. Het advies voor lange afstanden was wel belangrijk.
vlcsnap-00170
Ik heb het tijdreizen in Game of Thrones altijd verdedigt want het ging redelijk in sequentie maar nu sloeg het nergens op. Niet alleen dit, maar ook dat de White Walkers geen behoefte hadden om – you know – The King in the North neer te speren terwijl ie daar stond. Of dat een leger van wights die bij Hardhome nog een kilometer naar beneden duikelde van een cliff nu bang waren voor koud water? Who knows at this point. Dit was veruit het meest beledigende wat de serie me ooit heeft aangedaan en het is NIET de rots waar ik op wil sterven . Exaggerated dad dies laughing. Ook, opgegeten worden door zombies is dus veelal alsof je je mentions checkt na een controversiële tweet en dat was gewoon te real voor mij.
vlcsnap-00185
Sad: m’n fave gay koppel stierf voor de helft en Berric kon niet wachten om verder te zoeken.
vlcsnap-00173
Winterfell
MENSEN IK GA DOOD. Ik besef dat ik dit redelijk vaak zeg maar nu is het echt want MIJN BABY QUEEN (Queen Baby?) SANSA GAAT DOOD. Ik bereid me altijd op het ergste voor maar nu wijst letterlijk alles er naar.
  1. Tegen Littlefinger in gaan is garantie op dood gaan (of igg slechts meemaken). True, als Sansa doet wat Littlefinger zegt komt ze er ook niet top van af (zie Ramsay) maar hem actief tegenwerken is next level. Littlefinger suggereerde dat Brienne haar kon beschermen DUS STUURDE ZE BRIENNE WEG. Top idee! Want dit de-escaleert haar band met Arya.
  2. Ze keert niet terug naar King’s Landing. Vorige week beargumenteerde ik dat mensen altijd terugkeren naar plekken. Vaak ter confrontatie. Logica vereist dat Sansa er goed aan had gedaan om terug te gaan en haar demonen te facen. Maar ze is slimmer dan Cersei dus stuurt ze Brienne (ik maak me ook zorgen om Brienne). Top idee! Cersei te slim af en ze vervult haar duty als Lady of Winterfell. vlcsnap-00175
  3.  “I am the Lady of Winterfell and I am home” is vergelijkbaar met “I am Sansa Stark of Winterfell and this is my home” VLAK VOOR RAMSAY HAAR – TW – seksueel misbruikte. In serie die leeft op dialoog herhalen, this is NOT GREAT.
Punt 1 en 2 zouden niet zorgwekkend zijn als CERSEI GEEN GOLDEN COMPANY HAD INGEHUURD OM TERUG TE HALEN WAT VAN HAAR IS (Sansa’s hoofd?) EN SANSA NIET GEHEEL ZONDER BETROUWBARE VECHTERS ZIT. Sansa zegt “oh maar ik heb mijn bewakers”. ARYA ZEI TWEE AFLEVERINGEN TERUG NOG DAT JE BETERE BEWAKERS NODIG HAD Y U NO LISTEN. Again dit is zo’n unieke situatie waar ik m’n cool verliest maar SANSA IS DEFINITELY IN DANGER AND WE ALL NEED TO DO SOMETHING!!
Gelukkig kwam daar het laatste conflict dat hoop biedt. Arya was een spelletje aan het doen.
vlcsnap-00210vlcsnap-00209
En ze vertelde Sansa van alles over gezichten en gaf haar de dolk. Dit kan twee dingen betekenen: of ze zegt “ball in your court” en verraad Jon niet. Of ze zegt “pak een masker en stab the living shit out of Littelfinger”. Ik denk het eerste maar hoop het tweede. Natuurlijk kan Arya ook degene zijn die een aanval van de Golden Company verijdelt volgende week. Of Littlefinger speelt een ander spel dat Sansa noch Arya overzien. MIJN HEMEL DIT IS FRUSTREREND WAAROM ANALYSEER IK DEZE SERIE TIEN UUR PER DAG ALS IK NIETS KAN VOORSPELLEN. Shout out naar @Justinedus want de themathiek was on point. Arya claimde dat de wereld meisjes niet zo maar laat kiezen wat ze willen. Dit is natuurlijk waar. Maar Game of Thrones laat specifiek Arya en Sansa wél worden wat ze wilde. Arya is een soldaat en Sansa is een koningin in hun eigen interpretatie. Ze zijn alleen betere dan ze ooit konden worden onder het toezicht van hun patriarchale onderdrukkende vader (bye Ned, missed by no one). Zie je? Surrogaat families.
Beyond The Wall
Drogon maakte eindelijk vriendjes.
Krijg hier echt nooit genoeg van. De draken die de dag komen redden. Maar nog beter: dit was min of meer de belofte van de hele serie? Wat gaan ze nu doen in The Great War? Nog meer draken die zombies verbranden? Kan toch niet? Echt bizar dat we nu al vervult zagen dat inderdaad draken perfect zijn om The Long Night te bevechten. Mooie imagery ook.
MAAR TOEN GEBEURDE HET ERGSTE OOIT. Mijn favoriete draak aller tijden – granted ben even z’n naam kwijt.. Visyrion? Vyleria? Vice Media? – maar sowieso mijn favoriete draak ooit GING DOOD. HET WAS ZO ZIELIG. Ik stond echt te springen voor m’n bank want ik kon het niet geloven. Zo goed in dramatiek en emotie. Hoe Drogon schreeuwde. Hoe die Rhaegal (?) schreeuwde en met hun non-gendered sibling meevloog tot het einde toe. En toen zo iets had van “joh niet mijn ding, ik zie jullie later!” Het was zo sad iedereen. Gelukkig kreeg Vice Media ook wat nodige rust.
vlcsnap-00194
Iedereen die Emilia Clarke shit geeft voor het spelen van een emotieloze vrouw kan echt m’n Tormund zuigen want deze vrouw speelt Daenerys zó goed. Daenerys is gewoon geen persoon die veel emotie toont of super sociaal is. Dit is veruit het ergste wat haar is gebeurd sinds Drogo en haar zoon stierven en ze kon het gewoon niet goed verwerken. ALLES IS FROZEN BASICALLY.
vlcsnap-00195
Mag ik ook even een paar minuten voor mijn Jon haat? Ik hou van Jon, maar deze week sprong ik echt op de bandwagon voor haat. We zien langzaam zijn duistere kant ontwikkelen, namelijk woede aanvallen – bij Rickon, bij Littlefinger, bij Théon en nu weer. Hij is een held omdat hij als laatste wil vertrekken maar DOOR HEM EN ZIJN EGO WAS ER TIJD OM VICA VERSA NEER TE SCHIETEN. Fuck you Jon ik haat je en je dick hoofd.

This slideshow requires JavaScript.

En toen, alsof deze aflevering niet al genoeg wishful fan fiction was, ZETTE ZE JON EN DAENERYS LETTERLIJK OP EEN SCHIP. Ik kan niet met deze schrijvers.
vlcsnap-00206
Jaenerys is happening maar niet zoals Jorah hoopte.
vlcsnap-00205
Maar serieus daarna kwam best een emotionele scène. IK was geraakt maar die bar is erg laag als je een half naakte Kat Haring hebt liggen (cc: @Vintagerun).
vlcsnap-00214
Deed me ook denken aan Drogo die dood ging aan een sneetje en nu Jon hier helemaal cut open.
Wel heerlijk hoe Daenerys nu geheel op Team Kill the Night King zit nu ze een van haar kids heeft verloren. Vond ik best een goede twist. Volendam zelf vond dit echt een stuk minder. Mensen ongevraagd wakker maken is gewoon rude.
vlcsnap-00215
JK ER IS NU EEN IJSDRAAK WHAT THE FUCK GAAT ER GEBEUREN EMERGHEEDDDDDD
Volgende week de seizoensfinale! Wie gaat er dood?