Game of Thrones S07E02 – Stormborn (nabespreking)

Hallo en welkom terug, MENSEN DIT WAS ECHT ZO’N GOEDE AFLEVERING OMG. Sorry voor het boekwerk, scroll gerust alleen door voor de memes, maar ik moet deep diven in de stof. Jullie waren all like: “ugh er gebeurde niets in de première”. Ja, duh, dat komt omdat er daarna zo veel gebeurt dat je letterlijk niets anders kan doen dan huilend op je bank liggen en vragen aan de wild vreemde mannen die je kamer binnen komen om je alvast te doden want dat is fijner dan wat er komen gaat (Ellaria waddup?) 😭😭 Pas op voor spoilers en spring met me in het diepe van Game of Thrones Seizoen 7, Aflevering 2: Stormborn.
vlcsnap-00036
DRAGONSTONE
GoT houdt van conflict tussen personages die je allebei graag mag. De Daenerys/Varys rivaliteit zat er al aan te komen maar dit was beter dan ik kon verwachten. ZO VEEL RECEIPTS.
vlcsnap-00038
Maar Varys onthulde eindelijk zijn doel: hij dient de gewone mensen. Je weet wel, degene waar Daenerys van claimt dat ze gecrushed worden door het wiel der families. Des te indrukwekkender dat Daenerys eerlijkheid van hem vroeg. Daenerys kan kritiek aan, daarmee is ze al beter dan 99% van alle mannen.
vlcsnap-00056
Toen kwam er wat stan service inclusief de onder fans bekende regel dat Valyrian vaak genderloos is. Daenerys kan dus net zo goed The Princess Who Was Promised zijn. Belangrijker: Melisandre wil dat Daenerys leert over de White Walkers. Daenerys zou zichzelf niet zijn als ze niet wil dat Jon haar gaat dienen. Een detail dat Tyrion uit zijn brief aan Jon liet…

WINTERFELL
Yassss! Jon deed precies wat hij vorige week leerde: hij gaf Sansa de credit dat zij Tyrion beter kende en luisterde naar haar advies (om het vervolgens te negeren maar baby face neemt baby steps). Extra ❤️ voor Tyrion en Jon die individueel goede herinneringen hadden aan elkaar. Signed. Sealed and Shipped. Jon had daarna geen tijd meer voor gemaar.
vlcsnap-00055
MAAR TOEN GING IEDEREEN JON ADVIES GEVEN. Hij was all spoiled like: boehoe ik heb hier nooit voor gekozen ik ga liever chillen met een draak. Ik weet niet. Gaat dit hem duur komen te staan denk je? Robb wuifde adviezen ook altijd weg en hoewel Jon wel het hogere doel dient, is loyaliteit belonen een zwakte. Ik smolt btw bij die speech over dat The North zijn thuis is but then Kit Harrington kan de bereiding van een haring uitleggen en dan smelt ik waarschijnlijk nog.
vlcsnap-00057
Kudos voor wie de referentie van Jon en Sansa’s grootvader en oom had onthouden. Sansa vroeg naar hen aan Septa Mordane in Seizoen 1. Die vertelde haar toen dat haar vader maar moest uitleggen waarom ze vermoord werden door de Mad King. Dat Sansa nu het antwoord weet zonder ooit weer met Ned te spreken is een mooie indicatie van wat ze geleerd heeft. BUT WHO CARES ABT TRIVIA WANT MY ONE TRUE QUEEN IS NU ECHT EEN ONE TRUE QUEEN. YASSS GET DAT THRONE/KRAKKEMIKKIGE HOUTEN TAFEL GURL. BRB fan fiction schrijven over hoe Lyanna en Sansa strategieën delen bij het haardvuur. ❤ Also Sansa keek alsof ze had afgekeken tijdens haar proefwerk en nu voor de klas de som moest uitleggen?? (90s kids will remember)
vlcsnap-00048
Toen gingen Littlefinger (I hear he doesn’t like that name so Imma use it even though he’s not real) en Jon kinken in de kelder.
vlcsnap-00049
Jon moet ophouden met Sansa beschermen en wat ging hij toen doen? Mannen, die rivaliteit met andere mannen over vrouwen waar je van houdt? Yeah, it’s not great. Niet alleen heeft Sansa al twee keer gezegd dat Jon haar niet kan beschermen, maar Jon GAAT LETTERLIJK NU WEG. Ugh deze boy. Onvermijdelijk dat dit dreigement averechts werkt en Littlefinger nu harder gaat inzetten op Sansa.  Het afscheid tussen Sansa en Jon was gemoedelijk at best en dus al een heuse ommekeer van hun liefdevolle reünie in S6. Fuck deze serie. Altijd plot op het scherpst van karakter stellen. WIE GAAT SANSA KIEZEN? NOBODY KNOWS (de schrijvers, de gehele productie en cast, HBO, best wel veel mensen know).

KING’S LANDING
I LOVE CERSEI op de Iron Throne. Want ze sprak precies ALLE waarheid.
vlcsnap-00039
Vanuit haar perspectief zijn dochters precies zoals hun vaders en dus is de dochter van de Mad King een legitiem gevaar. Ze vertelde haar zoon ooit dat de waarheid is wat hij er van maakt. Inderdaad, Cersei verdraaide de waarheid nogal in S1. Maar nu is ze gewoon eerlijk. Daenerys hing meesters op en voerde die aan haar draken. En Jaime beargumenteerde dat de Dothraki en de eunuchs slecht gezelschap waren. Superioriteit… gevaarlijk om vanuit te redeneren in een serie over emancipatie. Also, wie irriteerde zich aan de special effects in deze aflevering?
vlcsnap-00040
Er zijn best veel gesprekken geweest door de hele serie over de decoratie schedels van draken in de Throne Room. Jup. Welke serie haalt iets kleins keer op keer aan? Nu weer met enige significantie. Het onthulde hoe zeer Robert gaf om grootte maar ook dat Cersei oog in oog met een draak nog best wel een kans maakt. Ik was legit scared maar ook GEEF ME ZEVEN SEIZOENEN HIER VAN.
vlcsnap-00042
DRAGONSTONE 2.0
Hier leef ik dus voor. Myrcella en Margaery waren uiteindelijk voetnoten in Cersei’s verhaal maar personages waar je wel om gaf. Dat ze lang na hun dood nog significantie hebben is mooi. Zeker omdat Tyrion minstens net zo schuldig is aan Myrcella’s dood als Ellaria. Maar ik leefde pas echt voor Olenna. Ze beargumenteerde hetzelfde als Cersei: macht door angst. We weten dat het anders kan, zoals bij Jon. Maar Olenna leerde haar ook een betere les: niet luisteren naar mannen. Een punt dat extra pijnlijk duidelijk werd aan het einde van de aflevering toen Tyrions plan al snel faalde. Olenna heeft gelijk. Daenerys won altijd omdat ze het advies van haar raadgevers omdraaide naar eigen gewin, vaak in combinatie van geweld en misleiding. Be a dragon.
vlcsnap-00043vlcsnap-00044
Dit was zo lief en geil tegelijk. Very confused tbh. Also als je bedenkt dat hier gewoon een volledige crew omheen staat is het downright creepy.

CITADEL
OH GOD WEER ZO’N NASTY ASS SCENE WAAROM HATEN DE MAKERS ONS ZO

RIVERLANDS
Arya en Hot Pie was een reünie die niet echt nodig was en wederom zo fijn om te zien hoe toegewijd de schrijvers zijn om verhalen rond te maken. Arya als stone cold killer is diep getraumatiseerd en dit seizoen lijkt in te hameren op wat er over is van haar menselijkheid. Ze kon niet praten over wat ze heeft meegemaakt in Braavos. Zenuwachtig, haast gestressed at ze haar taart op en er kwam pas rust toen ze hoorde dat Jon nog leefde en in Winterfell woonde. MAAR OMG TOEN KWAMEN DE TRANEN. Hot Pie gaf haar een recap van S6 inclusief Jons overwinning.
vlcsnap-00046
En Game of Thrones bewees voor de duizendste keer gewoon een Disney remake te zijn.
honestlytruly
Even leek het een optie dat Arya met wolfleger en al naar huis zou komen. Maar Arya keek in de ogen van haar Nymeria en zag dat ze er niet meer was. “That’s not you” refereert terug naar toen Ned haar vertelde dat ze geen Lord van een Holdfast kon worden maar zou trouwen en zonen zou baren.
imcrying
Met “That’s not me” keerde Arya zich af van het leven dat haar vader voor haar schetste en Nymeria was haar reminder dat, hoewel ze wel degelijk Arya Stark van Winterfell is, ze niet meer het meisje was toen ze Jon voor het laatst zag. Ik weet nie hoor maar ik was voluit aan het ugly-cryen en dat zeg ik gewoon eerlijk.

BLACKWATER BAY
Dit zou Game of Thrones niet zijn als niet enkele van de reünies eindigt in dood en verderf. Aan het begin van het seizoen dacht ik van mijn favo personages is alleen Cersei kandidaat om dit jaar het loodje te leggen. Wat boeit me de rest eigenlijk? NOU EEN HELE HOOP. Laatste waarschuwing: spoilers! Mensen, het deed echt pijn om de Sand Snakes zo cru en hardhandig met hun eigen wapens vermoord te zien worden. Al die figuranten wat minder tbh, die leken het wel prima voor elkaar te hebben.
vlcsnap-00058
Maar damn. Game of Thrones gaat altijd ver met geweld, specifiek op vrouwen lichamen en dit was geen uitzondering. Waarom moet het en waarom blijven we kijken?  Plot technisch is het gelukkig niet alleen oppervalkkige gruwel. Obara vermoordde haar eigen moeder op aanwijzen van Oberyn dus het is interessant dat zij aan haar eind kwam terwijl Tyene (nog even) blijft leven omdat ze haar moeder beschermde. Evenals dat Nymeria aan haar eind kwam in dezelfde aflevering dat Nymeria de direwolf haar terugkeer maakte. Niet dat dat nu het geweld op eens goed maakt ofzo. Sad.
Alsof de panische en ietwat gechoreografeerde veldslag (waterslag?) niet erg genoeg was, kwam een nieuw hoogtepunt in de serie wat mij betreft. De traan van Yara. Het spel der tronen heeft vele regels, inclusief hoe en of vrouwen leven of sterven, vaak in verhouding tot de mannen in hun leven. Maar ook: stilte zegt meer dan woorden en ieder karakter krijgt twee keer dezelfde keus. Deze aflevering wierp een vergelijking op tussen Yara en Oberyn qua seksualiteit. Oberyn stierf voor zijn (overleden) zus uit sibling-love. Dat heeft Yara ook al een keer bijna gedaan. Pijnlijk dat Théon, voor een tweede keer, de keuze had tussen schuilen en voor zijn (levende) zus opkomen en koos voor schuilen. Yara, toen ze op het dek stond en zag hoe haar vloot ten onder ging, had ook de keuze om te springen maar dook het gevecht in. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Sansa was ze in de veronderstelling dat haar broer haar zou beschermen. Hoe briljant was het spel van Alfie Allen dat we de terugkeer van Reek zagen en wisten hoe het eindigde? Hoe genadeloos dat ze de dood in de ogen keek en zag dat het Théon was. Liefde wint niet van trauma. Wie is Yara zonder Théon? In ieder geval kwam een twintig jaar oud debat of Jack op die deur wilde klimmen ten einde:
vlcsnap-00059
vlcsnap-00060
SEVEN HELLS WAT EEN SOBFEST. Zo veel mooie karakter momenten en zo veel reünies en tranen. I cannot. Heb een week nodig om bij te komen al is het alleen al van dat pus onder de grey scale. C U NEXT WEEK!!!
Food for thought:
– Cersei komt dus straks dankzij Euron oog in oog te staan met de moordenares van haar dochter én heeft haar dochter. Wie herinnert zich wat Cersei met Septa Unella deed? Bid voor hen.
– Wie was opgevallen dat Littlefinger’s quote in de trailer gebruikt werd alsof hij het tegen Sansa had. Haat aan trailer guys.
– Als love de dood van duty is, gaat Grey Worm dood? Onthoud, Robb plande ook om Casterly Rock in te nemen voor de Red Wedding en dat was niet zo lang na een vergelijkbare vrij scène…
– Wie moest lachen toen Varys bedreigd werd met levend verbrand worden omdat z’n ballen al eens hetzelfde lot begingen? Nee dat zou cru zijn.
– Is piemelloze seks de bomb?
Elke week komt er ongevraagd een nieuwe nabespreking van elke aflevering van #GoTS7 door Manju. Houd de site of Twitter in de gaten voor updates of probeer er aan te ontsnappen. Give it your best shot.