Game of Thrones 5×10 – Mother’s Mercy (nabespreking)

Wat willen jullie in het leven? Rijkdom? Liefde? Carrière? Een tamagotchi die niet dood gaat? Persoonlijk wil ik niets liever dan dat 2015 voorbij is. Zo van, het was leuk en we hebben lol gehad maar nu is het wel klaar. Het moet lente 2016 worden ASAP want ik wil niet zonder Game of Thrones! Ik denk niet dat ik het aan kan. Wat gaan we überhaupt nog verder doen dit jaar? Precies niks. Ugh. Maar we krijgen niet altijd wat we willen is de strekking hier. Want als de seizoensfinale van Game of Thrones iets was, dan is het de totale verwoesting van wensen. Super deprimerend. We hebben een praatgroep nodig. Kom er bij!

Winterfell

De aflevering begon weer met Melisandre die iets opvallends zag. Heerlijk hoe het werd opgezet dat Shireens offer werkte, om het vervolgens compleet ontdoen. Jup, blijkt dus dat het verbranden van je dochter geen garantie is op succes. Misschien dat de Lord of Light Shireens huiduitslag zag en dacht van “uhm kan dit retour?”. Hoe dan ook is het erg veel zeggend dat Melisandre dus fout zat. We hebben gezien dat de Lord of Light echt dingen kan doen (spookbaby iemand?) maar dat wil niet zeggen dat zijn woordvoerdster alles correct vertaalt. Stannis trok met een half leger en zonder paarden naar Winterfell en werd compleet verslagen. RIP al zijn mannnen. Niemand had deze dame wakker gemaakt dus die sliep door de hele vechtscène.

S05E10 - Sylese

Heb je wel eens geprobeerd om iemand te vinden in een bos vol lijken? Natuurlijk niet, we wonen niet in Noorwegen. Maar mocht je het wagen dan denk ik dat het best onmogelijk is. Voor alle pogingen van Game of Thrones om realistisch een wereld te portretteren met consequenties en keuzes, valt het juist op wanneer het plot terugvalt op conventies als toeval. Dus als de belangrijkste man van het slagveld toevallig nog leeft en wordt gevonden door Brienne of Tarth, die wellicht nog slechter is in mensen opspeuren dan de Find My Friends app, is het toeval te groot om de pay-off echt te waarderen. Ja, Brienne kreeg eindelijk hetgeen wat ze wilde, maar daarentegen werd plausibiliteit verruilt. Oh well.

S05E10 - Stannis

S05E10 - Brienne

Een ander voorbeeld van toeval dat wél goed werkte was Sansa die eindelijk het verstand kreeg om die kaars aan te steken. Helaas juist enkele momenten daarvoor besloot Brienne, na weken op wacht te hebben gestaan, om op te geven. Dát is toeval dat goed opgebouwd is. Niet dat het iets uitmaakte. Sansa had eerste rangs uitzicht op de nietsbeslissende slag om Winterfell en was passief altijd. Blergh, ik word een beetje rusteloos van hoe de serie steeds insinueert dat deze chick haar tieten vindt om ze vervolgens niet te gebruiken. Zelfs als haar aartsvijand, die ze eerder zo moedig afweerde, haar opperde haar te doden als een evil-Katniss Everdeen, had Sansa zoiets van FML.

S05E10 - bitch

S05E10 - Sansa

Nee, het was Théon die toevallig nu een geweten kreeg. Théons reis vond ik eerlijk fascinerend dit seizoen. Zijn innerlijke strijd tussen wie hij was en Reek is ontzettend goed uitgewerkt. Alhoewel het wel super random bleef dat hij dit moment koos om Sansa te redden, versus die ene scène eerder dit seizoen. Jammer dat Sansa’s agentschap steeds wordt opgeofferd voor Théons verhaal. Hoe dan ook, Théon duwde Moriarty tot haar dood. Daar werden ze beiden super droevig van dus besloten ze zelf ook maar zelfmoord te plegen door van de hoogste duikplank te springen.

S05E10 - Theon Sansa

Braavos

Holy shit wat was dit vet. Zo van, ik kon niet stoppen met juichen. Arya stond AAN en vermomde zichzelf als Ethan Hunt en steekte de pedo Ser Meryn Trent ZO HARD OVERAL.

S05E10 - Arya

Vijf seizoenen opbouw van Arya tot meesterkiller. Dit was een vrij brute, gruwelijke dood, maar het was zo fijn om Arya te zien zoals we altijd al wisten dat ze zou eindigen. Alsof je je nichtje haar diploma ziet halen. En hoe vet was het dat ze zei “I am Arya Stark” als conclusie dat ze niet niemand wilde zijn en dat haar training bij de Faceless Man een middel was om haar doel te bereiken. J/K het was helemaal niet vet, want net als alle meisjes in de serie werd Arya genadeloos afgestraft voor het erkennen van haar naam en machtspositie. Niet door verkrachting of verbranding, maar door blindheid. Kijk, ik wil dat Arya haar lijstje afgaat zoals elke psychopatische kijker, maar de twist dat ze de consequenties moest voelen van haar daden vond ik boeiend. Een blinde Arya is spannender dan een functionerende Arya. Vond dit stukje erg fijn want dit is hoe ik me 100% van de tijd voel in m’n leven.

S05E10 - Arya 2

Dorne

Er wordt veel gepraat over hoe Dorne een grote teleurstelling is, maar ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Het gevecht met de Sand Snakes werkte goed voor me en de opbouw naar deze twist was verdiend. Kijk, dit hele gedoe met een van die chicks die Bronn zat op te geilen had niet gehoeven, maar het bracht wat humor er bij. Nee, voor mij was Dorne een prettige locatie dit seizoen. En shit wat werkte deze scène op je hartviolen. Jamie die probeert te bonden met zijn dochter, die allang weet hoe het zit.

S05E10 - Jamie

Jammer dat het niet in goede aarde viel.

S05E10 - Mycella

J/K OMG Ellaria heeft haar gewoon vergiftigd! Meesterlijk hier aan is, is dat persoonlijke wraak wederom zegevierd boven internationale diplomatiek, zoals het altijd eigenlijk doet. Nu zijn de rollen omgekeerd en hebben de Lannisters een Martell in hun handen. Nog erger, Tyrion is verantwoordelijk voor de dood van zijn nichtje. Hij stuurde haar naar Dorne als vredesovereenkomst, liet Oberyn voor hem vechten waardoor de Sand Snakes wrok koesteren en onankds een ijdele reddingspoging van haar ouders stierf Mycella alsnog. Puuuh. De Lannister clan wordt kleiner en kleiner. En gek genoeg was het verlies van haar enige dochter niet het ergste wat Cersei overkwam deze aflevering.

King’s Landing

Goed. Waar te beginnen. Misschien bij het feit dat Lena Heady ALLE awards verdient voor dit werk. Zeg maar zelfs degene waar ze niet eens in aanmerking komt, misschien wat Olympische, gewoon ALLE. Want wie gaat er voor haar werk nu door een massa lopen terwijl de meest vreselijke woorden naar je geroepen worden. De figuranten waren trouwens geweldig overtuigend. Acteur of niet, het lijkt me een nachtmerrie om dit te moeten spelen en Heady was alom kampioen de gehele tijd.

S05E10 - Cersei

Ten tweede, voor al het onnodige seksuele geweld dat vrouwen wordt aangedaan in Game of Thrones, vond ik dit eigenlijk een nuttige? De sequentie duurde pijnlijk lang en Cersei hield zich ijzersterk; ze hield haar ogen op de Red Keep en brak pas toen de menigte haar niet meer kon zien. Nu weten we dat Cersei een fenomenaal k-wijf is qua persoonlijkheid, maar niemand verdient de fysieke marteling die ze hier moest doorstaan. En toch… slut shaming is iets wat altijd onderdeel is geweest van onze wereld. Shit, het gebeurt nog erger in sommige delen van onze aardbol alleen dan met minder naakt en meer stenen. Het was confronterend om te zien hoe mensen elkaar opzwepen om iemand op hun allerergst te behandelen. Doordat we continu bij Cersei bleven zagen we de zeer letterlijke impact van deze behandeling. En is dit werkelijk anders dan hoe we meisjes en vrouwen “hoer”, “slet” en dergelijke noemen alleen omdat ze slapen met wie ze willen? Ik identificeerde me in ieder geval met Cersei, ik bedoel heb je mij wel eens zondagochtend door Amsterdam zien lopen op zoek naar m’n huis? Het is min of meer dit. #WalkOfShame

S05E10 - Cersei 2

Wat het wel waard maakte was toen The Mountain eindelijk tot leven kwam (ew, zag je dat blauwgrijze dode oog?) en Cersei oppakte als een meelzak! De wraak in haar ogen was de beste cliffhanger van de aflevering.

Meereen

Ik heb ZO’N genoeg van Meereen. Echt, deze stad kan me geen ene fuck boeien. Het was leuk als oefening voor King’s Landing, maar nu moet het echt ophouden. Behalve nee. Dat Dany op een draak wegvloog was niet het einde van onze tijd hier. Nog erger, Tyrion heeft na precies één middag hier te zijn geweest nu de macht in handen! Bonuspunten voor Varys, ik was oprecht blij hem te zien. Maar ff serieus. Hoe zijn die mensen ontsnapt uit de arena? Zijn de Sons of the Harpy allemaal dood? Dacht het niet. Wat is dit voor random BS. Hoe dan ook, Dany had geen zin in dit soort kleinigheden en nam een welverdiende vakantie naar de bergen.

S05E10 - Dany

Wie dacht trouwens ook dat ze in Westeros was? Die heuvels doen me denken aan The North. Maar nee. Drogon was een dutje aan het doen en dus ging Dany op zoek naar eten. Weet niet precies wat ze met eten zou doen als ze het gevonden had. Doodslaan met haar haar? Maar UGH. Daar kwam weer een hele clan paardrijders. Hadden we deze niet gehad? Dit plot is klaar toch? Waarom?! Niemand had hier antwoorden op. Ook de paardrijders niet. Als in S6 Dany weer wordt uitgehuwelijkt aan een Khal dan eet ik een paardenhart op.

The Wall

Wat een vrolijke verhaallijn! Jammer dat het maar twee scènes was. Maar ik ben best blij met de seizoensafsluiter dat Jon en Sam een vriendschappelijk gesprek hadden over Sams ontmaagding en zijn vertrek naar de universiteit. Alom herkenbare shizzle. Oh well, einde van S5 wat een happy end! Fijne vakantie iedereen! *barst oncontroleerbaar in huilen uit* Major j/k want na Sams vertrek was Jon miserabel in z’n eentje.S05E10 - jon

Gelukkig maar dat hij uit z’n lijden verlost werd. Want zijn broeders hadden een list verzonnen zodat hij een bordje kon lezen met “traitor” er op en ze hem zo hard konden neersteken. Eerlijk, ik was compleet gevoelloos toen dit gebeurde. Eerst dacht ik “nee, dit is onzin”. En toen het eenmaal gedaan was, was ik min of meer zeker dat het niet echt was? Dit plot gaat maar één kant op als we de theorieën mogen geloven. Jon wordt tot leven gewekt door Melisandre die letterlijk op tijd terug was ervoor. Maar weet je wat Game of Thrones is? Een vertelling in consequenties. Azor Ahai wordt geen één keer vermeld in de serie. Tuurlijk, het plot is opgezet met Melisandre die Jon wel zag zitten. Maar Jon wees haar af. Jons idealisme leidde tot het verraad van de Night’s Watch. Het is vals spelen als hij nu tot leven wordt gewekt om het “voorbestemde wees” cliché te dienen, zoals in Harry Potter. Fans willen het super graag en George R. R. Martin heeft het geteased dus het gebeurt waarschijnlijk, maar ik zou het een verdomde stijlbreuk vinden om Jon nu de dood te laten ontsnappen. Als ‘Mother’s Mercy’ één ding liet zien is dat alle personages moeten boeten voor hun daden, goed of slecht, ze moeten consequenties voelen. Dat is nog stelliger wat betreft hogere doelen dienen; Melisandre zat fout met Stannis. Cersei wedde op de High Sparrow en verloor. Arya misbruikte de Many Faced God en verloor haar zicht. Als dit de Game of Thrones is waar ik zo veel van houd dan zitten de fans fout met hun wens dat Jon een mythische redder wordt. Heb je het nog niet gehoord? Wensen komen hier niet uit. Oké ik ga nu in winterslaap, tot volgend jaar iedereen!

S05E10 - Jon Slaap