Game of Thrones 5×07 – The Gift (nabespreking)

Hoe lang voor Sinterklaas maken jullie een verlanglijstje? Ik precies de dag er voor, voornamelijk omdat ik het hele jaar druk ben met een Zwarte Pietendiscussie. Maar als Sinterklaas er dan eindelijk is wil ik ALLES en dan heb ik geen verlanglijstje gemaakt en krijg ik een paar sokken. Er zijn ook mensen die al ver van te voren een verlanglijstje maken. Echt op 6 december al. Dat is Game of Thrones min of meer. Vijf jaar geleden stuurde de serie een catalogus naar haar kijkers met awesome cadeautjes als “draken in King’s Landing” en “de moeder van Jon Snow”, en mindere cadeautjes als “Sansa eet citroentaartjes”, om een verlanglijstje samen te stellen. Door de jaren heen heeft het verschillende cadeautjes netjes afgeleverd. Met deze aflevering, toepasselijk getiteld The Gift, werden er niet één maar twee grote cadeau’s afgeleverd. Sinterklaas komt vroeg dit jaar! En als dat niet is waar Pinksteren om draait dan weet ik het ook niet (hint: ik weet het echt niet). Maar laten we praten over deze heerlijke aflevering!

Sidenote: hoe trots zijn jullie als je Carice van Houten en Michiel Huisman ziet in de credits? Want ik ben super trots. Bij gebrek aan basisschool-klasgenoten die succesvol zijn voelt dit echt alsof mensen die je al heel lang kent eindelijk zijn doorgebroken. Go them!

The Wall

Jon bereidt zich voor op zijn reis naar het noorden (deel 692) en Aemon legt het loodje want serieus winter is nu eindelijk hier en hij had geen zin om weer hele dagen binnen te zitten. Dit betekent wel dat Sam nu alleen overbleef @TheWall.S05E07 - Sam

En dit werd meteen geadresseerd want twee soldaten waren mokersgeil en vonden zelfs Gilly nu een optie (eerlijk, we maken allemaal fouten, ik oordeel niet). Het leek me weer typisch Game of Thrones om Gilly nu ook te verkrachten maar Sam kwam tussen beiden. Dat hielp precies evenveel als dat ik tussenbeiden zou komen (I am Sam IRL). Maar gelukkig was Ghost er! Dudes, ik krijg nooit genoeg van die direwolven die de dag redden. Ze zijn zo cool. Ze zouden hun eigen spin-off moeten krijgen waarin ze misdaden oplossen. Ik mis Commissaris Rex is wat ik probeer te zeggen. En als dank voor Ghost optreden besloot Gilly Sam eindelijk te ontmaagden. Ja, dames, als een man je semi-redt van verkrachting beloon hem dan met seks want werkelijk waar is je zelfrespect en ook lichaam anders goed voor? “Niets” – Game of Thrones, 2015. Nee, maar ik ben blij voor Sam. Hij leek oprecht gelukkig en ook angstig tegelijkertijd. Wat accuraat ontmaagding beschrijft als je het mij vraagt (niet aan mij vragen).

Winterfell

Weet je aan wie je die vraag ook niet moet stellen? Sansa! Ik ga nu even voorbij het gehele verkrachting-issue, net zoals wij dat ook in de maatschappij nog steeds doen (high five!) en zeg dat dit alles alsnog zuigt. Het is één ding om Sansa’s hoop te laten berusten op incompetente Brienne die al weet ik veel hoe lang vlak buiten de stadsmuren aan het verkleumen is, maar het is een tweede om Sansa’s leed geheel te laten draaien om Théon. Want dat deed het. Net als vorige week was Théons geestelijke gesteldheid (of gebrek daar aan) wat dit verhaal dreef en het is super niet cool. Sansa heeft alsnog vuur in d’r, vraag maar aan die wijnopener?. Hoe dan ook: Sansa vroeg hem om hulp en Théon Reek kon niet anders dan het Ramsay vertellen. Dit is een goedopgezette twist want hier hebben we dus al die martelingen voor doorstaan. Minder goed was dat toen Sansa werkelijk een grote mond had tegen Ramsay (blijkbaar weet iedereen nu van Tommen?) hij zich gedroeg als Dr. Evil. Hiervoor vond ik Iwan Rheon alle gekkigheden nog goed verkopen, maar sinds Ramsay een volledig verkrachter is voelt alles wat hij doet random aan. Er is geen interessante motivatie voor, het is gewoon… evil. Oh well, hij blijft vast en zeker nog super lang leven. Sansa was in ieder geval niet onder de indruk.

S05E07 - Sansa

Ergens tussen The Wall en Winterfell

Dit vind ik veruit de meest belovende verhaallijn. Want oorlog! Quote me hier niet op RE: Syrië, maar oorlog is the best. Blackwater was een fantastische aflevering en als ik een Lord of the Rings marathon houd dan kijk ik vooral voor die machtige vechtsscènes (en een zekere elf, maar ik drijf af). Vorig jaar was die Castle Black aflevering een chocoladetaart bovenop een kom noodles met ketchup en mayo en uitjes = heerlijk! (ik eet erg ongezond) Plus Stannis is misschien het beste wat Winterfell overkomen is sinds winter – fell. HAHAHA *lacht voor altijd om deze grap tot ie stikt* MAAR WAT NU. Carice, ik dacht dat je aan onze kant stond! Minpunten voor Minoes deze week want DAMN. Ze wil Shireen opofferen. Iemand bel Jagermeister want deze is ijs en ijskoud. Ik zag hem niet aankomen. Stannis ook niet en alles berust nu op zijn vaderlijke instinct. Die zagen we een paar weken terug zo mooi, maar ja, dat staat tegenover seizoenenlang van machtsgeile chitchat met Melisandre. Wat te doen… wat te doen.

King’s Landing

Had niet gedacht dat er zo veel zou gebeuren in King’s Landing. Dingen gaan snel. Olenna’s aankomst verandert helaas weinig voor Team Tyrell. Zelfs zij kon de High Sparrow niet overtuigen om de aanklacht in te trekken. Het is insane hoe random en toch effectief deze Sparrows zijn geweest. Gelukkig (?) was daar nog Littlefinger die natuurlijk al lang had geanticipeerd wat er zou gebeuren. De Sparrows berusten alles op een (ogenschijnlijk) wegwerp verhaallijntje uit seizoen 1, namelijk Cersei’s affaire met Lancel. PS toen de High Sparrow over een jongen had die ze hadden gevonden verwachtte ik dat Lancel te obvious zou zijn en ze King Roberts bastaard (die Davos op een bootje zette jaren terug) zouden tonen. En holy moly ik had verwacht dat Cersei ooit haar eigen doem zou zijn, maar NU AL? Sinterklaas deelt stevige klappen uit want na een leven lang van liegen en manipuleren is Cersei in de cel gegooid. En ze had een paar mooie afscheidsscènes waarin ze haar enige pluspunt (naast haar cheekbones) benadrukte: ze houdt van haar kinderen.

S05E07 - Cersei

Maar ook haar gesprekken met de High Sparrow en Margaery (die “sister” dis die terug kwam was een perfecte conclusie van hun relatie) waren aces. De herinnering van haar verloren man, vader en zoon waren ook goede reminders hoe ver deze dame is gekomen in de serie. Nu is het dan voorlopig eindelijk voorbij. Cersei Lannister, de vrouw die al haar vijanden (van Ned tot Margaery) uitschakelde, is ten onder gebracht door haar eigen krankzinnige idee om een godsdienst een leger te geven. Wie was hier op voorbereid? Cersei in ieder geval niet.

S05E07 - Cersei 2

Eerlijk, ik verwacht dat dit het is voor Cersei. Maar Game of Thrones zou niet écht Cersei, Margaery en Loras uitschakelen… toch? *kijkt even terug naar afgelopen seizoenen* nvm.

Meereen

Na een uitgebreide porno sessie tussen Dany en Michiel Huisman, waarin bleek dat hij haar wilde trouwen en zij zo iets had van uhm misschien beter FB’s blijven? gingen we rechtstreeks door naar Jorah en Tyrion die haar zouden ontmoeten. Man man man. Game of Thrones is nu echt ON FIRE. Na vijf fucking seizoenen ontmoeten deze personages elkaar eindelijk. Wij kennen ze binnenste buiten (Tyrion is wijnrood van binnen en Dany heeft Michiel Huisman van binnen BADUMDUMTSSS) en nu staan ze eindelijk voor elkaar.

S05E07 - Dany

Hoe lachen was Dany’s verbazing hier? Dit is voor ons fans, want eigenlijk heeft Dany 0 idee hoe Tyrion er uit ziet, maar omdat dit voor ons zo’n big deal is maakte ze het hier alsof Dany een slechte date tegen kwam. Het is een wonder hoe veel geduld de serie heeft en hoe het eerst deze personages geheel heeft gevormd, voor ze samen komen. En dit is een cadeau waarvan we niet eens wisten dat ie mogelijk was! En toch… hier zijn we. Tyrion Lannister en Daenerys Stormdinges van het Huis huppelepup zien elkaar voor het eerst. Maar de grote vraag is natuurlijk…. WAAR BLIJFT YARA. J/K de vraag is “wat gaat er nu gebeuren?”.

– Wat denken jullie dat Dany en Tyrion gaan beleven samen?
– Zouden jullie je dochter ruilen voor een wereldmacht? Wees eerlijk.
– Zijn jullie elk moment bereid om opgesloten te worden?