Game of Thrones 5×04 – Sons of the Harpy (nabespreking)

Dodenherdenking en bevrijdingsdag zijn super in het thema van Game of Thrones. Ik heb mijn vrijheid dus vet hard gevierd na de Game of Thrones aflevering vandaar dat mijn nabespreking een jaar later pas klaar is. Neem ook even de tijd om de verschrikkingen te herinneren die in Westeros gebeurde voor het Europa werd. De geschiedenisles van deze week was min of meer een verschrikkelijk uur voor iedereen. Hetero, homo, geslachtsdeelloos, dood is super voor gelijkheid en dus ging iedereen gelijk dood! Dit was het. De hele serie is voorbij. Iedereen is dood. #RIPIEDEREEN 40.000 BC – 2015. Laten we ze gedenken!

JamieS05E04 - Jamie
De reden dat ik over doodgaan begin is omdat Jamie en Bronn dit gesprek hadden op hun South Westeros Pancake Tour. Alleen waren de pannenkoeken dit keer gemaakt van slangen en wilde iedereen ze dood hebben. Best leuk hoe Bronn denkt dat ie met Lannisters kan hangen en dan nog saai kan sterven. En best triest hoe Jamie in de armen van zijn geliefde wil trouwen (bedoelde hij hier Cersei of Brienne, stem in je lokale sportschool hierover). Machtig stukje was wel hoe Jamie nu over Tyrion dacht. Na hun liefdevolle afscheid eind S4 was het al duidelijk dat deze twee elkaar nooit weer zouden zien (a la de Stark zussen), maar het was nog niet in me opgekomen dat Jamie heel anders terugdacht aan Tyrions ontsnapping toen hij er achterkwam dat Ty Ty had vermoord. YIKES.
Nog meer Yikes? De Sand Snakes! Wederom een bewijs dat Game of Thrones super feministisch is. Want deze chicks konden speren gooien alsof ze Wesley Sneijder waren (er zijn speren in voetbal toch? Nee? Wtf is er dan leuk aan?).

S05E04 - Obara

Jon Snow
S05E04 - Jon
Ooooohhhhh. Ben je ooit zo verliefd geweest op een dode dat je een naakte Carice van Houten van je afduwde? Jon Snow wel. Of misschien hangt hij al te lang bij de broeders van de Nachtwacht. In ieder geval was Melisandre er KLAAR voor. Waarom doet die vrouw nog de moeite van een jurk aan doen ’s ochtends? Maar helaas, Jon, met z’n willekeurige principes, was NIET klaar voor haar. Het belangrijkste hier was dat Melisandre dus geen willekeurige player is maar alleen met koningen slaapt. Wat je toch doet afvragen wie Jons ouders nu precies zijn. Was het heel ontoevallig dat we juist deze aflevering wat meer info kregen over Lyanna Stark en de Mad King? Ja, waarschijnlijk wel. Alsof ik weet waarom dingen gebeuren hiero. Hoe dan ook, Melisandre wil Jon niet bonen voor Kit Harringtons gezicht. En hoe batshit crazy was die laatste zin? Melisandre knows what’s up. Jon niet. Jon was niet up.S05E04 - Melisandre
Shireen
Pah! Wie had ooit gedacht dat Stannis Baratheon vader van het jaar zou worden? Oké, die titel is super makkelijk te behalen in Westeros want letterlijk alle mannen zijn waardeloze vaders, maar toch! We komen meer en meer te weten over Grey Scale en Shireen heeft dit dus overleefd dankzij alle druïdes die haar papa liet overkomen om haar te redden. Go Stannis! Min punten gingen uit naar Stannis’ vrouw die beter gewoon weg blijft ofzo. Zelfs Melisandre nam het voor Shireen op. Wat Stannis precies doet in het verhaal (behalve ten strijde trekken) weet niemand, maar hij heeft major punten behaald met deze aflevering. Go daddy! Wacht dat klinkt verkeerd.
Sansa
Barf. Telkens als Littlefinger te dicht bij Sansa’s gezicht komt, komt mijn avondeten weer naar boven. Deze aflevering deed daar mijn lunch en ontbijt bovenop. Die gast moet echt kappen met de seksuele intimidatie. Ook al lijkt Sansa sort of into it? Zo van op dit moment is ze waarschijnlijk blij dat een man haar niet martelt. Niet settelen Sansa!S05E04 - Littlefinger S05E04 - Sansa Nog grosser was dat Littlefinger dus terugkeert naar King’s Landing en Sansa alleen is in Winterfell met de Boltons. En Reek. En Stannis is in aantocht. En winter. Guys, dit is misschien een beetje te veel gevaren voor een meisje wiens voornamelijke skill is dat ze haar mond open kan doen. Toch is Sansa een van de weinigen in Westeros waar ik niet aan twijfel dat ze deze moeilijkheden zal doorstaan. Net als Littlefinger die min of meer suggereerde dat Sansa haar meisjesdelen moet gebruiken om Ramsay tevreden te houden. Geen Stark zal sterven in Winterfell toch? TOCH??!!! Iemand hou me vast.
Daenarys
Hahah, ik vroeg me af waarom we een leuke anekdote kregen van Barristan. Dit was al de tweede glimp in zijn verleden deze aflevering en hij leek oprecht geamuseerd. Ook, wie kan nog onthouden welke Targaryen wat deed wanneer? Was die zingende broer waar Selmy het over had dezelfde die de zus van Oberyn heeft verkracht? En de zus van Ned? Iedereens zus? Zus en zo. Waar hadden we het over. OHJA DOOD. Dood is als een kompas in deze serie. Als er ook maar iets leuks is; denk goeie herinneringen, verliefdheid of het lachen van kinderen, dan volgt DOOD. Want tegen het einde van de aflevering waren de gemaskerde mannen op eens super ninja’s die de machtigste krijgers van de wereld konden overmeesteren. De Unsullied hebben hun hele leven niks anders gedaan dan vechten en nog werden ze verslagen? Oké oui. En de Seven Sons ook? Waren er hier niet super veel van? En waar is Michiel Huisman? ANYWAY. Tussen alle kibbelende vrouwen door is dit nog steeds een zwaarden en sandalen serie en dat betekent vechten. Een van m’n piraten collega’s (snap je? want piraterij? Downloaden? Je snapt het. Toch?) zei dat ik moest huilen bij deze aflevering en dat heb ik niet gedaan. (Nouja, niet hierover, ik zag Furious 7 zondag en daar ben ik nog steeds niet gestopt…oké niet het punt) Maar het was wel bizar hoe erg je hoopt dat Grey Worm en Selmy, twee personages die niet heel veel diepgang hebben gekregen, blijven overleven. Kudos voor hun spetterende einde. Dit was zeker een vette dood. In een massagraf met je moordenaars. Good times. Het enige verwarrende vond ik in hoeverre is dit een representatie van de hele stad? Zijn alle Sons en Unsullied nu dood? Hoe veilig is Daenarys met alleen Michiel Huisman aan haar zijde? Wacht, zij is waarschijnlijk ook al dood. We zijn allemaal dood.
S05E04 - Bevrijdingsdag
Jup, dat is de les van deze aflevering. We gaan allemaal dood. Niet ooit, maar snel. Beter plan je het nu al. GEINTJE WE MOETEN NOG IETS BESPREKEN.
Cersei
CERSEI IS DE ERGSTE. Ik haat Cersei. Ik heb altijd al gezegd dat zij de ergste is in de hele wereld. Ik zei het al vanaf dag 1. Ik werd geboren en zei: Cersei Lannister is #worst. De verpleegster dacht dat ik gek was, want ik was in Sri Lanka en niemand kijkt daar Game of Thrones. Wat ik probeer te zeggen is dat het uit is tussen mij en Cersei. Spin-off gecanceld. Want damn wat werd deze aflevering real. Ik blijf bij mijn punt dat Game of Thrones een weerspiegeling is van onze wereld, niet specifiek op één personage of één verhaal, maar de hele wereld. En soms is dat figuurlijk (denk baby stelende zombies) en soms letterlijk, zoals deze week toen Cersei de High Sparrow een leger gaf (ondanks dat hij wijn af sloeg, hoe rude) en alle zondaars van hun fluwelen kussens werden getrokken (en niet op de goeie manier haha dit is een trieste zaak).S05E04 - Cersei S05E04 - High Sparrow Dit is super heftig want A) dit gebeurt vandaag de dag nog steeds (kijk naar jou Saudi Arabie) B) deze serie is super vooruitstrevend in de portrettering van homo’s. Dan bedoel ik niet homo’s zoals Samwell Tarly die niks doen en dik zijn, maar echte homo’s. Het zijn diverse, complexe personages en ZE GAAN ALLEMAAL DOOD. Dus het was enigszins teleurstellend dat de beste (*****)ridder van Westeros binnen no time gepakt werd door een stelletje gelovigen. Oké, ik kan die zin niet minder vies laten klinken. Want Loras werd gepakt van alle kanten en hij kon er niets tegen doen. Natuurlijk was dit allemaal een masterplan van Cersei om Margaery te dwarsbomen, maar de culturele relevantie van dit plot was super sterk. Westeros heeft eerde ingrijpen gedaan (denk de baby hunt van Joffrey) maar dit was gewoon voluit portretteren hoe sommige mensen in onze wereld het graag zouden willen zien. Ongemakkelijke stilte. En UGH @ Tommen. Het is hilarisch hoe incapabel dit joch is en toch ook realistisch? I don’t know, in ieder geval lijkt onze Willem een stuk heldhaftiger op eens. Hoewel in Nederland iedereen in dat steegje opgepakt zou worden voor majesteitschennis,  signaleert het ook het einde voor de Lannisters. Het publiek is bekend met Tommens bastaard roots en nu heeft Cersei ze zelfs een leger gegeven… Oy vey.
Nog meer vragen:
– Hoe vaak heb jij de tieten van Carice van Houten al gezien?
– Hoe slim is Cersei om Lord Tyrell op reis te sturen met haar trouwe ridder? Leverage! (PS dit is geen road trip die ik wil zien)