Game of Thrones 5×03 – High Sparrow (nabespreking)

Mensen, ik hou van Game of Thrones. Ik hou er zo veel van dat ik liever Koningsdag vier met fictieve koningen dan met de enige echte (Chocomel). Dit was een saaie vergetelijke bruiloftsaflevering in vergelijking met de anderen, maar daarom was het ook min of meer mijn favoriet? Er gebeurde ZO VEEL. En het voelde allemaal super belangrijk. Niet zo belangrijk als oranje kleding aan doen en verzuipen, maar toch: redelijk belangrijk. En alles was ook een referentie naar Mean Girls? WACHT IK LEG HET UIT.

Mean Girls #1
Ik hou van Cersei om verschillende redenen. Niet alleen omdat ze emo muziek luistert terwijl de menigte haar vijand toejuicht.cersei1
De belangrijkste daarvan is dat zonder haar er geen serie was. Haar geheim, haar manipulatie en macht hebben alles in Westeros in werking gesteld en dat maakt haar onmisbaar. Behalve dan dat ze nu geen geheim of macht meer heeft en dit is Game of Thrones: je wint of je gaat dood (Cersei Lannister, 2010). Aan Cersei om relevant te blijven, wat moeilijk is met alleen manipulatie! Neem bijvoorbeeld Margaery. Margaery weet wat ze doet. Want wat ze doet is een minderjarige. Dat kan geen pretje zijn maar Margaery slaat zich er doorheen, net als met homo Renly.
 tommen2
margary3
Ze schept er daarna over op bij diens moeder. #Baller Ik moest zo hard lachen om de wijn-diss van haar toen Cersei binnen kwam. Zo word ik letterlijk ontvangen op visite. “Shit het is pas 1 uur dus we hebben geen wijn open, sorry Manju!”. Zo zielig hoe Cersei daarna wegliep terwijl de Mean Girls lachte. Ik weet hoe het is om gewine-shamed te worden Cersei! *Cersei & Manju wijn drinkerij spin-off is in de maak*
margary4
‘High Sparrow’ was opvallend luchtig en toch cruciaal. Dit zijn de beste afleveringen van TV. Ja, de sterf/bruiloft/dramascènes zijn favoriet, maar TV onderhoudt zichzelf als een medium dat in principe tijd moet rekken. Een TV serie is goed als het de kijker dit doet vergeten en Game of Thrones is hier uitstekend in. Dus kregen we HEEL VEEL informatie. Cersei’s verhaallijn betrof namelijk ook een glimp in het herstelproces van The Mountain, haar wegglippende macht bij Tommen, een brief aan Littlefinger en een ultieme manipulatieve twist waarin ze vrienden maakte in hogere sferen. Cersei wil niet dood in het spel der tronen dus gokt ze op winnen.
Mean Girls 2
Een andere vrouw die nachtmerries had van lachende “little shits” was Brienne. De scène met Podrick was onconventioneel lang voor twee mensen die met elkaar praten (denk Smashing Beatles uit S4), maar het werkt. Dit kan super saai zijn, maar het zijn dit soort momenten die de serie maken. Podrick is geen sidekick, hij is een volwaardig personage met rijke geschiedenis. Brienne is geen stereotype, maar een mens met overtuigingen. Brienne’s (en in verlengde Podricks) aanwezigheid in de serie is nooit echt duidelijk geweest. Ja, ze had een missie om de Stark meisjes te redden en ze heeft Jamie een good-guy gemaakt, maar het is belangrijk dat ze nu eindelijk haar eigen missie onthuld. Ze wil Stannis straffen voor Renly’s dood. Wat een fascinerende plottwist is aangezien Stannis alleen maar wint tot nu toe.
Mean Girls 3
Weet je wie nooit wint? Sansa. Maar deze aflevering was uitstekend in de vertelling waarom Sansa mijn favoriet is. Wederom keerde ze terug naar S1 niveau van zeikerigheid toen ze doorhad waar Littlefinger haar naartoe bracht. Maar deze keer had hij gelijk: ze is een passieve speler geweest en GRL needs to (wo)man up! En dat deed ze. Wat een bizarre meestertwist dat Sansa nu met Ramsey gaat trouwen. Meid heeft werkelijk een oog voor psychopaten.
sansa8
Wat erger was is dat Ramsey beloofde haar geen pijn te doen, maar er wel een chick was uit vorige seizoenen (weet niet meer precies wie ze was) die met wrok toekeek hoe Sansa en Ramsey elkaar ontmoette. Woops.
 lady9
Mean Girls 4
ARYA. Ik ben super materialistisch en dus kreeg ik wellicht een brok in mijn keel toen Arya afscheid nam van Needle die ze van Jon had gekregen. Of misschien was het gewoon nadorst van Koningsdag. In ieder geval specificeerde Maisie Williams al vorig jaar dat Arya “niemand” is. Maar zoals deze aflevering bewees is dat niet helemaal waar. Wederom hilarisch hoe Arya reageerde toen ze geslagen werd. Been there A! arya5
Maar ja, ze is inderdaad nog Arya Stark (Sansa en Jon had vergelijkbare herinneringen aan wie ze waren, #TheNorthRemembers). Het was verfrissend hoe Arya haar kleding in het water dumpte maar toch geen afscheid kon nemen van Needle. Ze heeft alles los moeten laten (mis je Ghost!) en Needle was het enige wat over was. Het fundamentele aan Arya’s reis is dat we allemaal hopen dat ze ooit haar lijstje voor het slapen gaan kan afwerken. Dat kan niet als ze niemand wordt. Hoe graag ze ook opgeleid wordt door de Faceless mensen, voor het verhaal moet ze aan het eind van de serie haar geschiedenis herinneren (Oh God wat als ze dat niet doet en ze steekt Sansa of Jon neer ofzo brb crying), dus dat ze geen afscheid van Needle kon nemen signaleert de hoop dat ze wellicht ooit terug zal komen er voor. Niet dat ik iets weet. Ik kan niet eens herinneren welke kleding ik aan heb.
Jon
Ik schrijf niet graag over Jon. Niet alleen omdat ik weinig zinnigs te melden heb voorbij Kit Harringtons gezicht, maar ook omdat ik Jons verhaallijn niet begrijp. De man weet letterlijk niets. Het hele gedoe bij de Wildlings werkte niet voor me. Zijn gevoel van trouwheid is heel selectief. Zijn verraad van Ygritte is iets wat hem definieert als personage, en het sluit niet aan bij zijn zoektocht naar zichzelf van bastaard. Plus het irriteert me mateloos dat zijn moeder zo’n onbeantwoord issue is (en zijn vader, wat mij betreft, voeg me toe op MSN als je m’n complottheorrieen podcast wil horen het duurt maar 12 uur). HOE DAN OOK. Dit was weer zo’n schizofreen verhaal voor Jon. Hij is trouw aan z’n woord (behalve als het om chicks gaat) dus wil hij geen Stark worden of zijn familie wreken. Jon is dan waar Arya wil zijn: niemand. Hij is een dienaar van de Night’s Watch. En als dat zo is, is zijn reis naar het Noorden, het gedoe met de White Walkers (of White Stilstaaners, serieus die gasten zijn ergens keihard aan het chillen want lopen doen ze duidelijk niet) en deze hele aflevering waarin hij een lafaards hoofd afhakt zoals Ned deed in de pilot precies waarvoor? End game, zeg ik je. Maar niet boeiend voor mij nu.
dude6jon7
Oké, dus ‘High Sparrow’ is sowieso mijn favoriet tot nu toe van dit seizoen. Rake grappen, rake klappen en zeer belangrijke wendingen. Ik heb wederom geen idee waar het naar toe gaat maar ik als Game of Thrones een Tina Fey film blijkt te zijn ben ik daar OKÉ mee!
 tyrion10
Nog meer gedachtes:
– Het conflict van goden in de serie is erg boeiend. Niet alleen zijn er dus meer Red Priesters maar zelfs Faceless Man zei dat er slechts “één God” is. En aangezien Lord of Light mensen terug kan halen van de dood/vuur kan maken, zijn zowel de High Sparrow als iedereen die gelooft in de 7 f*cked.
– Tyrion kreeg hem niet omhoog bij de hoer. 😦 geen idee hoe dat voelt haha hoezo wat heb je gehoord
– Waarom doet Jon wat hij doet? Eerlijke vraag. Ik weet het niet.