Game of Thrones 5×01 – The Wars to Come (nabespreking)

Boze draken! Een koning op de brandstapel! Blote Michiel Huisman! De fans zijn goed geweest want de seizoen vijf première van Game of Thrones was één en al traktatie. Drink een glas wijn, spuug het uit en laten we er over praten!

Dit is een nabespreking van de aflevering 5×01 The Wars to Come. Spoilers voor deze aflevering en voorgaande afleveringen zijn logisch. Geen spoilers uit de boeken of gelekte toekomstige afleveringen!

funeralgamefaceNL

De mysterieuze Cersei

Wat een verrassing dat het seizoen opende met een flashback naar jonge Cersei. Ze is een van m’n favoriete personages en het was goed om te zien dat haar sterke wil er altijd al was. Wie was die vriendin? Wie was de heks? En wat kunnen we precies verwachten van de voorspellingen? Nu Tywin dood is en Tyrion en Sansa ver buiten haar bereik, is Cersei’s rol in het grote verhaal nogal onduidelijk. Wel duidelijk is Lena Headey’s feilloze doodstaar die Cersei aan iedereen gaf tijdens de condoleance. Gewoon top. Het lijkt er op dat Margary vooral in haar vizier is, maar zoals de eerste scènes perfect demonstreerde zit iedereen aan haar hoofd te zeuren. Inclusief Jamie die terecht bezorgd is. Nouja, in ieder geval hadden ze geen seks naast het lichaam van Tywin! Positief denken. De terugkeer van Lancel was een mooie herinnering dat de schrijvers de details bijhouden. Én dat Cersei inderdaad iets te maken had met de dood van Robert. Ze was altijd goed in het spel der tronen, maar  het blijft gissen wat de principiële koningin van Westeros nu gaat doen om haar positie te behouden. PS: wie had gedacht dat Lance zo’n zwerverhunk zou worden? De lang verwachte Sparrows beloven veel goeds.

terugindedoos

Mag je drinken onderweg naar Meereen?

Veruit het meest toffe aan het uur was de belofte dat Tyrion wellicht Daenerys zal ontmoeten. Waarschijnlijk zal de serie ons keihard flashen, want niemand komt hier terecht waar je wil dat ze komen. Iets wat bevestigd werd toen Podrick over Sansa praatte met Brienne terwijl Sansa langs reed. Maar vooralsnog is het idee dat twee belangrijke personages als Tyrion en Daenerys elkaar ontmoeten genoeg om zelfs een unsullied opgewonden te maken. Tot die tijd zijn een ontgoochelde Tyrion en Varys op missie een superduo waar ik geen genoeg van kan krijgen. Hun gesprek was een fundamentele herinnering dat er inderdaad nog genoeg te spelen is in het titulaire spel. Ook werd bevestigd dat Varys dus inderdaad in het plot zat met Illyrio uit seizoen 1. Connecties!

draken
Een Drakenkoningin zonder draken

Het zat er aan te komen maar Daenerys is  drakenmoeder af. Tja, als je je kinderen in een kelder stopt dan spugen ze vuur naar je als je ze weer bezoekt. Zo werkt dat nu eenmaal. De tintelende scène in het donker was uitzonderlijk mooi uitgevoerd. Daarbij is het zorgwekkend dat burgers zich tegen Khaleesi keren. Hoe bruut was de dood van Witte Rat? Als je al niet vredig in slaap gezongen kan worden door een hoer, door wie dan nog wel? Wie zijn deze Sons of the Harpy? Wie is die massador? En hoe afgeleid waren jullie toen Michiel Huisman rond liep in z’n Phileine Zegt Sorry kostuum? Uuuh… Wat wilde ik zeggen? Oh ja: met een nieuw leger die uit is op wraak en draken die niet willen luisteren is Daenerys zwakker dan ooit. Hoewel ze even standvastig blijft als vroeger, moet ze erkennen dat ze zonder haar draken gewoon een van de vele machtshebbers is. Misschien wat meer knuffels geven aan d’r kinderen? Ze kan toch niet verbranden.

liftNL

Langste liftrit ooit

Weet je wie wel kan verbranden? Mance Rayder. Hou je schild op als je even vergeten was dat Stannis en z’n Posse nu bij de Wall zijn. Eerlijk was de interactie tussen Jon en Mance nogal vreemd. Zelfs al wilde Mance zijn principes niet achterlaten, Jon had goede punten. Waarom zou je vrijwillig gaan chillen op een brandstapel? Het is fijn dat Stannis Robb wil wreken (#neverforget) maar het bleek maar weer dat de werkelijke macht alsnog bij Melisandre ligt. Carice van Houten heeft echt de vetste rol. Ze steekt iedereen continu in brand én ze heeft het nooit koud. Nog vetter: het idee dat ze haar klauwen/bloedzuigers in Jon zet. We weten nog steeds niet wie Jons moeder is én Melissandre checkte even in de lift wat Jon wél wist dus wellicht heeft Jon nog een grotere rol te spelen. Dit was overigens de eerste keer dat de gedachte op kwam dat het “vuur” in de titel A Song of Ice and Fire refereert naar de Lord of Light in plaats van Daenarys d’r draken… Ik ben verward. In ieder geval refereert het niet naar Mance. #AnotherKingBitesTheDust

Overige gedachtes:

• Jammer dat Cersei en Jamie’s romantische reünie nu al weer voorbij is. Twincest kan ook nooit eens geluk hebben.
  • Sansa staat AAN nu. Maar wat ligt er in het westen? En vonden jullie ook dat ze de baard in de keel had?
  • Hoe mooi was de spiegeling van Margaery en Loras’ gesprek met dat van Tyrion en Jamie in de pilot? Ik leef voor deze subtiele verwijzingen.
  • Jon leerde de moordenaar van zijn geliefde beter te vechten. Die is koud.
  • Waar is Arya. Dit is geen vraag maar een eis.

Het was weer een heerlijke aflevering vol memorabele gesprekken en enthousiasmerende vooruitzichten. Ik ben super tevreden, maar dat ben ik al heel snel! Wat vonden jullie van de première? Welke details vielen jullie op? Hebben jullie ooit poep door een kijkgat gegooid? Of overboord van een schip? Wees eerlijk.